Pandemi, inflation och räntehöjningar – de senaste åren har bjudit på flera otrevliga överraskningar. För företagare har det varit svårt att planera för och navigera i den verklighet vi haft att hantera.

Vad som väntar framåt är svårt att veta, men min bedömning är att de företag som jobbar aktivt med prognoser kommer att få tydliga fördelar gentemot de som inte gör det.

När vi pratar om prognoser gör vi det oftast utifrån tre perspektiv: resultaträkning, balansräkning och kassaflöde. De företag som ännu inte ägnar sig åt prognosarbete vill jag uppmana att åtminstone komma i gång med prognoser över kassaflödet, det vill säga likviditeten. I svängiga perioder är det extra viktigt att ha god koll på likviditeten, för om kassan riskerar att ta slut, vill du veta det så tidigt som möjligt. Genom att följa upp prognosen varje månad ges företagen möjlighet att sätta in nödvändiga åtgärder i god tid.

Är likviditeten tvärtom god finns det också mycket att vinna på prognoser. Kan kapitalet sättas i arbete? Finns det förutsättningar för utdelning?  Innan beslut fattas behöver de långsiktiga effekterna beaktas och bedömas.

Tidskrävande och inkorrekt?

En del invändningar mot prognoser går ut på att de är krävande att ta fram och ger osäkra resultat. Min uppfattning är att enkla, översiktliga prognoser, kan göra väldigt stor nytta i förhållande till insatsen för att få fram dem. Dessutom är prognosarbete, som det mesta här i livet, en läroprocess. Med tiden blir genomförandet enklare och utfallen mer träffsäkra!

Ett värdefullt beslutsunderlag

Utöver att skydda mot tråkiga överraskningar kan prognoser lägga grunden för kloka beslut. Ponera att företaget ska göra en större investering. Vilka blir effekterna av att förlägga investeringen till maj, kontra oktober? I verktygen där ni gör era prognoser är det som regel lätt att vrida och vända på utfallen – och med utgångspunkt i det som visualiseras fatta beslut om framtiden.

Det går dessutom fint att jobba med flera prognoser parallellt. Kanske vill man sätta upp en prognos utifrån bästa möjliga scenario, en baserad på värsta tänkbara resultat och en som landar någonstans mitt emellan? Därigenom kan potentiella insatser förberedas i god tid, så att bolaget står redo, oavsett vilken av prognoserna som realiseras. Oavsett på vilket sätt ni väljer att jobba med prognoser, är min bestämda uppfattning att de flesta bör göra det. Börja på ett sätt som känns relevant, enkelt och lagom tidskrävande. Insikterna som kan erhållas hjälper er att fatta rationella beslut som passar just er verksamhet. 

Text av Camilla Einarsson, Produktspecialist, Wolters Kluwer


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar:

0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.