Slarvar man med t ex strategin (strategisk genomlysning) och fuskar med paketeringen får man en mycket smal stam och smala grenar och knappt några äpplen.
Man börjar med den strategiska genomlysningen, vidare med paketeringen, osv.
Desto mer arbete man lägger ned på strategin, paketering, de punkter i inledningen, desto kraftigare stam, starkare grenar och större äpplen.
Kunskapsträdet ger en snabb översikt om vad Praktisk Affärsutveckling handlar om.
Texten fortsätter nedan.
1. Strategisk genomlysning
Börja alltid med strategin i ert företag, tex PM-matrisen (Öppnas i nytt fönster). Vilka ska ni sälja till och till vilket pris?
2. Paketering
Beskriv ert erbjudande (produkter & tjänster), utifrån kundnyttan och skapa bastexter.
3. Presentation
Skapa presentationer, produktblad, filmer mm. Ta med referenser.
4. Kundregister
Skapa ett kundregister med potentiella som befintliga kunder.
5. Kanaler - grenarna
Lägg in framtagen paketerad text, presentationer, produktblad mm i valda kanaler dvs grenar.
6. Kunder
Utför man stegen i rätt ordning enligt trädet, nerifrån och upp, kommer kunderna att förstå ert erbjudande, marknadsföringen blir tydlig och försäljningen kommer att öka.
Steg för steg enligt Kunskapsträdet, se tidigare artikel – Guide i marknadsföring och försäljning