- Alla borde testa att göra film, tröskeln är idag mycket låg för att komma igång. Tänka film i sin marknadsföring är ett måste för alla företag idag, menar Stefan.
Louise Berg (från avsnitt 76) ger sina råd till hur man kan använda film i sin marknadsföring.
Film skall göras på rätt sätt i rätt typ av forum. Mycket film kan du göra själv idag, den är mer lättillgänglig och kostar mindre pengar att producera. För fem år sedan distribuerades film på CD-skivor.
Extra: Tips hur du skapar en egen företagsfilm
Idag har många företag en filmbank på samma sätt som man har en bildbank. Filmer visas på så många olika platser, hemsida, utomhustavla, LinkedIn och Youtube.Med rätt taggar blir filmerna sökbara på nätet. Stefan Vidar uppmanar alla företag att bygga upp en bank för rörliga bilder. Det bästa är att spara originalfilmerna lokalt på en hårddisk.
Magnus Johansson har fått minst ett uppdrag på grund av att hans film finns på Youtube.
Louise Berg (som vi intervjuade i avsnitt 76) tycker alla företag skall ha en egen Youtubekanal. Annonser på Youtube kan vara kostnadseffektiva, en 5 sekunders visning som klickas bort kostar inget och bara om någon tittar mer än 30 sek så debiteras du.
Läs även: Storytelling som marknadsföring
Stefan tycker att alla borde prova att göra film och testa. Se sedan om du är nöjd med resultatet eller om du behöver ta hjälp av ett proffs. Med dagens teknik går det att göra helt ok film, men det handlar så klart även om den som står framför kameran.
Tänk igenom vilket budskap du vill förmedla så kommer det bli enklare att producera filmen.
Det är vi (Magnus Johansson och Tomas Tränkner) som gör podcasten Entreprenörsdriv.
Här är samtliga poddar från Entreprenörsdriv: