När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Paretoprincipen eller Paretos princip är en regel (ofta även kallad 80/20-regeln) som namngavs av den italienske ekonomen och professorn Vilfredo Pareto. Den innebär att 20 procent av orsakerna ofta står för 80 procent av verkan.
Jag sitter här och jobbar och funderar över hur jag kan bli mer effektiv. Kan det vara möjligt att få dubbelt så mycket gjort på hälften av tiden? Att kunna planera sin tid och sitt arbete är en mycket viktig faktor för att få företaget att växa.
Italienaren, Vilfred Pareto observerade i början 1900-talet att 20 % av befolkningen ägde 80 % av landets tillgångar. Han fortsatte att undersöka detta och kom fram till slutsatsen: 20 % av orsaken står för 80 % av verkan/resultatet. Denna princip används idag världen över vid olika analyser och går att applicera på det mesta. Här är några exempel:
20 % av marknadsföringen bidrar till 80 % av försäljningen.
20 % av ditt arbete ger 80 % av resultatet.
80 % av klagomålen kommer från 20 % av kunderna.
20 % av kunderna ger 80 % av intäkterna.
20 % av säljarna står för 80 % av försäljningen.
80 % av utfört arbete görs på 20 % av den slutgiltiga tiden.
20 % av din personal står för 80 % av problemen.
osv. osv.
Det intressanta med detta är att flera av dina uppgifter du gör kanske tar lika lång tid att utföra men några av dem ger kanske fem eller tio gånger bättre resultat i slutändan.
Denna princip kan vara mycket värdefull vid effektiviseringar och förbättringsarbete i ditt företag. Alla insatser är inte lika viktiga och du kan alltid få ut mer av dig själv, din omgivning och livet. Lägg tid på dem/det som ger mest, baserat på dina mål och värderingar.
Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.