AI är här och vi närmar oss nu ett skifte som liknar det som hände när datorn tog över miniräknaren eller traktorn tog över häst med plog. Det var inte länges sedan vi skrattade åt gamla citat från 1980-talet där ”förstå-sig-påare” proklamerade att internet bara var en fluga. Nu fylls våra flöden av kontraster: Dels reklam för AI, dels de som hävdar att det var bättre förr och att vi ska undvika det nya.
Redan nu har många etablerade företagare blivit ”frånsprungna” av drivna nystart-ups som struntar i alla gamla regler och gränslöst skapar från nya förutsättningar.
Så hur gör en etablerad företagare för att hålla, eller kanske till och med förbättra, sin marknadsposition i allt detta?
Gå till de som redan knäckt koden
När jag står inför en utmaning brukar jag söka mig till personer som redan knäckt de koder jag vill knäcka. I detta fall går mina tankar till forskaren som sökt framgångsfaktorer som sträcker sig över generationer, genom bra tider, dåliga tider och gigantiska skiften. Denna forskare heter Jim Collins.
I Good-to-Great visar han vad som möjliggör att ett företag går 10 gånger bättre än liknande företag i samma bransch. Här pratar han om sådant som ger värde, framför allt för företagaren. Han pratar om igelkottskonceptet med kärnan i verksamheten.
Här ska man sysselsätta sig med tre saker: Det man kan bli bäst i världen på, det som driver ens ekonomiska motor och det man är genuint passionerad för. Passion är viktigare än man tror.
För att ha uthållighet, nyfikenhet och engagemang till att göra förändringar i rätt områden behöver man vara genuint passionerad för sitt område.
Här kan man som företagare bli avskräckt. ”Jag vet ju att den där AI-n är viktig, men jag är inte genuint intresserad”.
Kärnan är viktigare än teknik
Oroa dig inte, du behöver inte kunna allt. Speciellt inte inom digital teknik. (Om det inte är inom detta område du är genuint passionerad förstås).
I Good to Great listade inte ens företagen som var verksamma i teknikbranschen teknik som sin viktigaste tillgång. 84% av teknikföretagen listade andra saker som viktigare. Varför man gjorde saker var alltid viktigare än tekniken i sig själv.
Så du behöver inte lära dig allt om AI.
Komma igenom flaskhalsar och skapa momentum
Däremot kan du skapa momentum i önskade områden tack vare teknik. När du hittat dina framgångsfaktorer (och kanske organisationens flaskhalsar) kan du kanske använda teknik för att hitta snabbare och mer kostnadseffektiva lösningar än vad du tidigare kunnat föreställa dig.
Det är också något som framgångsrika företag gjorde (redan långt innan AI). De använde teknik som en accelerator.
Utgå ifrån kärnan
Det viktigaste för att fortsätta skapa framgång (framför allt i en föränderlig värld) är att hålla sig till det som en gång skapade framgången.
Detta innebär inte att vägra förändras och förbli exakt densamma.
Det handlar om att se igenom ytan, hitta kärnan, se det sanna värdet. Vad är det egentligen som skapat framgången?
Det handlar om att planera nya satsningar med utgångspunkt från denna kärna, i stället för att nyckfullt söka djärva, oprövade sanningar.
Är du redan etablerad så har du redan nu ett försprång mot nya aktörer, det gäller bara att uppmärksamma vilket detta är.
Tro inte att gräset är grönare på andra sidan. Just nu väller det in nya aktörer, men har de vad som krävs i långa loppet?
Ta i stället vara på tiden. Vårda din egen gräsmatta. Det är inte alltid den som syns mest och ser mest framgångsrik ut i sociala medier som faktiskt är det. Det finns många trender, vilka kommer att försvinna lika snabbt som de kom. Hur länge vill du att din framgång ska bestå?
Ett klart sinne
Vad behöver en företagare under denna föränderliga tid?
Ett klart sinne är förstås en fördel. Allt gott kommer till den som är lugn och närvarande och ser till att skaffa sig rätt information innan man agerar.
Det är också viktigt att avsätta tid att tänka, reflektera och framför allt tillåta sig inspireras av de som gått före och knäckt viktiga koder. Hur ska du kunna tänka framåt, vara visionär och strategisk om det enda du gör är att fokusera på att överleva dagen?
Kom också ihåg att testa i liten skala först, så du vet vad som fungerar, innan du slår på stora trumman och satsar stort. Satsa inte allt på oprövade kort.
För den företagare som vill ha hjälp med att återfå ett klart sinne är Reikiportalen en pålitlig källa. För många har redan den Känslomässiga storstädningen blivit en återkommande nödvändighet i den intensiva vardagen. Guidningen är 19 minuter och man behöver inte ens skapa ett konto. Här har tekniken möjliggjort att du kan få avslappning direkt genom din telefon.