Först så har vi Covid 19, sedan så har vi Rysslands krig mot Ukraina med följd av skenande priser, inflation och räntor.

Att driva företag är alltid svårt. Men att så många stora saker efterföljer varandra gör att många företagare idag står utan kapital. Under gynnsamma förhållanden så bygger man kassa för att kunna expandera och satsa på utveckling av företaget eller till en buffert för att klara likviden och oförutsedda händelser.

Idag står många företag utan kassa och utan buffert och många har inte ens i deras vildaste fantasi kunnat förbereda sig för vad som komma skall.

För egen del så är jag mentalt förberedd. På något sätt så har jag alltid tyckt om att jobba i motvind. Att springa runt med brandsläckaren för att släcka bränder som uppstår i mina företag samtidigt som man försöker lyfta blicken och sätta mål och planer för framtiden.

För trots allt så är det inget som får en att agera lika snabbt som när det brinner.

Framtiden ser annorlunda ut

En sak som jag är säker på är att framtiden inte kommer vara som historien. Vi företagare måste tänka om, tänka nytt och vara beredda på att snabbt ändra riktning och sätta nya segel dit vinden vänder.

Som företagare så behöver vi skala av, bygga på, förändra och förbättra i högre takt än någonsin förr. Öka försäljningen, minska kostnaderna och göra rätt investeringar som ger oss lönsamhet.

Se även: Försäljning försörjer oss alla

Förbered dig på det värsta, hoppas på det bästa!

Att göra en riskanalys på sitt företag och förbereda sig genom en riskanalys och ett worst case scenario.

Ställ dig själv alla frågor och ha ett svar så är du beredd om det händer.

  • Vad gör du om din största kund säger upp avtalet?
  • Vad gör du om elkostnaderna stiger 5X?
  • Vad gör du om din viktigaste leverantör går i konkurs?
  • Kan vi skapa fler intäkter?
  • Vilka kostnader är onödiga?
  • Vem kan jag samarbete med?

Även om det värsta inte händer så kommer du att stärka ditt företag för framtiden. Om du ställer rätt frågor och får rätt svar så kommer det att gynna dig och ditt företag i framtiden.

Ett citat som jag ofta har med mig är en riktig klassiker av den framstående forskaren Charles Darwin:

It is not the strongest of the species that survives, not the most intelligent that survives. It is the one that is the most adaptable to change.

Lycka till, du fixar detta! Vi på Företagande tror på dig och finns här med råd, tips och guider för att hjälpa dig.

Läs vidare: 10 tips hur superföretagen gör som klarar lågkonjunkturen


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
2 kommentarer
2022-09-19 20:02
Bra skrivet Timmi!
Jag lägger till en punkt som många lätt glömmer bort. Gör fler offentliga affärer. Betalningstrygga kunder som köpar minst lika mycket om inte mer av allt även i bistra tider!
Svårt? Nej inte när man kan det eller om man får hjälp. Utmaningen för de flesta är att hitta affärerna. Har man väl hittat en affärsmöjlighet så är vi alla entreprenörer att se till att vi får den. Tar lite längre tid första gången kanske men sen är det fina att det finns många fler som görs på samma sätt!
Alla medlemmar på Företagens.se har ett specialerbjudande som ni hittar här https://app.publicinsight.se/kampanj/foretagande
Se mer...
Se svar (1)
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.