Vill du skriva en artikel med en rubrik som blir klickad och ett innehåll som blir läst och hamnar högt i sökmotorer? Då gäller det att planera artikeln som ett proffs. Du behöver kunskaper om din publik, presentera ditt stoff i en vettig ordning och se till att hålla vinkeln.
1. Fånga läsaren med rubriken
Läsaren ska förstå direkt vad de kommer att få ut av att läsa din artikel, till exempel kunskap, en nyhet, en lösning på ett problem eller underhållning. Korta rubriker brukar locka fler läsare än långa. På internet är det särskilt viktigt med tydliga rubriker. Sikta på max 40 tecken.
2. Lär känna artikelns olika delar
Rubriken ska fånga in läsaren och visa vad artikeln har att erbjuda.
Ingressen ska utveckla rubriken, sammanfatta och locka vidare.
Underrubriker hjälper läsarens blick att orientera sig.
Brödtext är den vanliga texten och behöver oftast delas upp i stycken.
Bildtexer ska vara sakliga med tanke på synskadade och för att komma högre i sökmotorer.
En byline är den del av en artikel som berättar vem som skrivit den & tagit bilder.
3. Ta det viktigaste först
Du kan räkna med att din läsare uppmärksammar din artikel i några sekunder innan de bestämmer sig för om det är värt att läsa vidare. Gör därför som journalister: ta det viktigaste först. Detta kallas även för den omvända pyramidens princip. Utveckla ämnet senare och ta fördjupningen allra sist.
Missa inte: 10 tips hur du skriver en krönika som berör
4. Skriv för publiken
Tänk dig att du diskuterar din artikelidé med en tänkt läsare som säger:
”Jaha, men varför ska jag bry mig om det här?” De vill veta varför artikeln är relevant för just dem. I stället för att föreläsa om ditt företag eller alla dina kunskaper, bör du alltså fundera över vad du har att erbjuda läsaren. På engelska brukar man prata om WIFM - ”What's in this for me?”
Några exempel på varför dina läsare ska bry sig:
- Du delar med dig av ett praktiskt värde, en lösning på ett problem.
- Artikeln har ett socialt värde och är något läsaren kommer att vilja dela vidare.
- Det finns ett känslomässigt engagemang: läsaren blir trygg, orolig eller arg av din artikel.
5. Bli en tydlig avsändare
Ska du som skribent vara neutral eller personlig? Hur ska läsaren associera artikeln till dig och vad du jobbar med? Se till att du håller samma ton i hela artikeln. Om du inte har duat läsaren i första halvan är det lite sent att börja med det i andra halvan.
Mer av Jorun: Insändarskola i 8 steg
6. Avgränsa formen
Utan form riskerar en text att flyta ut, medan en tydlig avgränsning gör artikeln mer attraktiv. Analysera gärna statistik för att se hur många tecken läsarna orkar med. Det kan vara en fördel att bestämma hur långa artiklar får vara. Så småningom lär du dig att skriva för formatet, vilket sparar tid och energi.
7. Håll dig till vinkeln
Det är lätt hänt att hamna på olika sidospår, men då kommer artikeln att bli för lång och spretig. Ämnet du läser om just nu skulle lätt kunna gå in på sidospår som intervjuteknik, nyhetsvärdering och konsten att skriva en bra krönika. Låt hellre sidospåren bli egna artiklar.
8. Stäm av nyheter med journalistens frågor
Om du skriver om en nyhet kan du ställa journalistens klassiska frågor för att få fram relevant information:
- VAD handlar det om?
- NÄR och VAR hände det?
- HUR gick det till?
- VEM handlar det om?
- VARFÖR blev det så?
Se även: Så skriver du en debattartikel: 10 tips och 3 fallgropar
9. Lär dig SEO – bli synlig i sökmotorer
Se till att bekanta dig med SEO – det vill säga sökordsoptimering. Viktiga sökord bör ingå i rubriker, ingress och brödtext. Eftersom sökmotorer blir allt mer sofistikerade lönar det sig sällan att strössla alltför ymnigt med sökorden. Länkutbyten med relevanta bloggar och hemsidor brukar också ge goda resultat.
10. Utnyttja slutet
De läsare som läst hela artikeln ska nu bestämma om de ska surfa vidare. Passa på att placera något som är viktigt för dig, din uppdragsgivare eller din verksamhet sist i artikeln. Det kan vara kontaktuppgifter, ett aktuellt evenemang eller ett fint erbjudande.
3 vanliga nybörjarmissar
1. Artikeln spretar
Skribenten vill dela med sig av massor av kunskap och det slutar med att den innehåller för många olika idéer. Intrycket blir rörigt.
2. Artikeln är oredigerad
Språket är pratigt och skribenten har inte skalat av överflöd. Vill du agera som ett proffs är språkvården viktig; läsaren tror intuitivt att den som uttrycker sig korrekt också har mer värdefull kunskap. Om du har svårt för språkvård bör du anlita hjälp med den här biten.
3. Rubriken är ett klickbete
Det har blivit rätt vanligt med klickbeten i stil med ”Du kommer inte att tro dina ögon”. Om du lockar med ett klickbete gäller det att artikeln levererar något utöver det vanliga. Läsare gillar inte att känna sig lurade och du kommer att framstå som oseriös i längden.
Olika typer av artiklar
Modellen ovan passar för de flesta typer av artiklar, men reglerna är lite annorlunda för reportage och krönikor, som innehåller stilgrepp och dramaturgi som närmar sig skönlitteraturens värld.