Men pepp i all ära, det du på allvar måste känna till, komma ihåg och respektera är att ditt nätbutiksäventyr faktiskt till stor del handlar om att sälja.
Och försäljning är som du vet roligt. Tvärtomtänk mot din säljskräck, häng med! Affirmera! Men säger du blankt nej nu när du hör detta, då måste du hitta någon att dela ditt webbshopsäventyr med; någon som håller med om att försäljning är en kick eller är nyfiken på att få uppleva kicken. Den som bossar för din nätbutik måste nämligen älska försäljning! Först då kommer dina kunder att älska dig och handla mer och oftare (även om det låter som en paradox eftersom du övertar deras pengar de slitit hårt för).
Människor vill e-handla, de blir hela och lyckliga av nätshopping, de sitter vid datorerna eller petar på sina smartphones och längtar efter nya kläder, prylar och upplevelser och det är dig de ska köpa av och hos, eller hur?
Så, sälj som om du aldrig gjort något annat, ge dem det de vill ha: Spänning, drömmar och boosten av att konsumera – kryddat med snabbhet, service och känslan av att ha gjort ett klokt köp!
Detta kan du göra för att lyckas
Övervinn allt motstånd mot att sälja. Liera dig med säljare och säljglada människor, och lär av dem, inspirera varandra! Minska ner ditt umgänge med ickesäljiga personer som är rädda för vad en kund ska tycka när man ber dem handla. Är alla dina medarbetare och anställda verkligen medvetna om vikten av försäljning?
Att lansera en internetbutik handlar mycket om att ha tålamod, att invänta resultaten och plusset som vid rätt driv kommer efter 2-3 års hårt arbete. Så du får inte bli trött innan dess, fortsätt alltid framåt med energi och järnvilja, varje dag. Prioritera sälj, sälj och sälj! Och leverera snabbt.
Men viktigast av allt i denna lilla peppkrönika om webbshopslivet är detta:
Som man ropar får man svar, heter ett talesätt och det gäller även för internetförsäljning!
Det betyder: Vad du som säljare ska ropa ut är ordet struktur, för då får du strukturerade svar från kunderna och snabb betalning på korrekt sätt.
Så, när det kommer till att sälja mer, så undrar jag: Känner du att ditt nätföretag är så strukturerat som det kan vara? Du ska inte tillåta kunden att göra fel eller fatta fel. För då blir ingenting sålt.
Lycka till nu med säljet i nätbutiken och hör gärna av dig till mig! Jag finns på bloggen Copywriter.se där du även kan läsa om min nya bok "Konsten att starta, driva och lyckas med en internetbutik".