Varför? Just det. Varför?

Diskussion med en 5-åring

Har du diskuterat med en fem-åring någon gång? Det kan vara kul. Eller extremt frustrerande.

Här är ett exempel på en diskussion.

Pappan: Knäpp jackan
5-åringen: Varför det?
Pappan: Vi ska åka till mormor.
5-åringen: Varför?
Pappa: För att det är kallt ute.
5-åringen: Varför?
Pappan: För att det är vinter.
5-åringen: Varför?
Pappan: För att … men knäpp jackan bara. Håll inte på att krångla nu.
5-åringen: Varför?
Pappan: Vi ska till bilen nu, så knäpp jackan.
5-åringen: Varför?

Och så dyker mamma upp i diskussionen.

Mamma: Knäpp jackan, annars kommer du att frysa. Vi ska till mormor för att hon längtar efter att få träffa dig. Hon sa att hon skulle bjuda på glass med chokladsås. Är du sugen på det?
5-åringen: Ja.
Mamma: Bra, knäpp jackan så åker vi.

Ibland är mamma smartare än pappa

Mamma är i det här fallet mer av en psykolog än pappsen. Hon svarar på frågan varför på ett bättre sätt och då blir det lättare att ta på sig jackan. Och ännu lättare blir det när man blir mutad med glass och chokladsås. Är du som pappan i exemplet och ignorerar frågan ”varför”? I så fall är frågan varför gör du det? Är frågan för enkel, för uppenbar?

Varför misslyckas 90 % av all marknadsföring?

Ah, äntligen kära läsare kommer vi till kärnan av problemet. Och svaret är enkelt. Surfa in på en hemsida, kika på en annons i tidningen eller öppna direktreklamen du får hem och se om reklamen svarar på frågan ”varför”. Vad du kommer att märka är att svaret saknas på nästan all marknadsföring. Vad du ser istället är snygg formgivning och snitsiga rubriker. Men de kan aldrig kompensera den irriterande lilla frågan som inte besvaras.

Vad dina kunder vill veta är: Varför ska jag välja dig? Varför ska jag fatta det här beslutet nu? Varför ska jag spendera mina surt förvärvade och skattade pengar hos dig? Varför ska jag besöka din webbplats? Varför ska jag läsa ditt säljbrev och din glossiga broschyr? Varför ska jag lyssna på din presentation. De är precis som fem-åringar; varför?, varför?, varför?

Dumpa allt sockrande om vad bra ditt företag är, hur länge du har funnits och annat fluff. Svara på frågan ”varför” så börjar kunden salivera som en Bulldog framför ett köttben.

Missa inte: 5 frågor som löser alla dina marknadsföringsproblem

Ta en titt på din marknadsföring (om du vågar)

Hur kommunicerar du i ditt företag? Svarar du på frågan ”varför”? Allvarligt, gör du det? Titta noga på något av dina säljbrev, svarar du på frågan? Redan i rubriken? Eller river din potentiella kund sönder brevet i två bitar och låter det hänga med pappersåtervinningen? Och din hemsida då? Svarar du på frågan på första sidan? Din broschyr, hur är det med den? För att inte prata om din presentation av ditt företag? Eller bjuder du publiken på fluffiga och mysiga kuddar så att de somnar direkt?

Svara på frågan så att Sverker Olofsson applåderar

Om du tar en titt på frågorna med 5-åringen och hans pappa så svarar pappan faktiskt på frågan ”varför”. Men han svarar inte så att 5-åringen blir nöjd. Det gör däremot mamman som mer utförligt förklarar varför lillgrabben ska ta på sig jackan. Du ska tänka som mamman, eller varför inte tänka som om Sverker Olofsson från Plus har besökt din hemsida:

”Hallå! Är det du som tillhandahåller den här hemsidan, är det så!? Kan du se svenska folket i ögonen och säga att den här hemsidan, den är värd att besökas, kan du det? Varför ska man spendera sin dyrbara tid på din hemsida, kan du svara på det? Titta in i kameran och svara på frågan bara. Och den här glossiga broschyren du skickar ut till dina kunder, är den värd att läsas? Den här annonsen du har i tidningen då; varför ska någon läsa den? Tillhandahåller den något som kan vara av intresse för dina kunder? Hallå, svara!”

Se även: 3 tips som får folk att öppna plånboken och köpa det du erbjuder

Tänk på att dina kunder är rädda

Nej, inte rädda så att de skakar, men rädda är de i alla fall. Varför? (Bra fråga va?). Här är svaret: All kommunikation handlar om förändring. Och de flesta kunder avskyr förändring. Frågan ”varför” rättfärdigar förändringen för kunden. Om du har läst någon av mina böcker eller om du är medlem i Copysystemet så vet du att en fråga kunden ställer sig är, ”Vad får jag ut av det här?”. Den frågan är egentligen en ”varför” fråga.

Varför ska det här få min uppmärksamhet? Svara på frågan så är sannolikheten att ditt bankkonto blir fetare än om du inte svara på den. Det här är inget konstigt tips utan ett ganska enkelt eller hur? Men, titta på din egen kommunikation och andras så kommer du att se att svaret på frågan ”varför” ofta saknas. Och det är dumt eftersom det är en av de starkaste triggers som finns för att få folk att köpa. Därför: Se till att svara på frågan i all din kommunikation.

Läs vidare: Checklista för ett lönsamt nyhetsbrev – 9 steg du inte får missa


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
1 kommentarer
2015-04-28 07:53
Det var en rolig vinkling av problemet. Själv har jag haft turen att andra marknadsfört mig under alla år och har man många bollar i luften är det alltid någon som trillar in. Ett bra visitkort har varit mitt signum genom åren och gett mig mer än tillråckligt. Mitt senaste är en kvinna i sjuksköterskedräkt vilktet ställer frågan. Vem är det. Den sitter på framsidan av min bok KVINNA I STRID. Den handlar om strapatser under flera krig och min farmor som det handlar om fick den högsta utmärkelsen en kvinna fått utav kung George V för tapperhet i tjänst. För övrigt ger jag ett och annat råd på Företagande vilket ger uppskattning, nog så viktigt.

Lars Arenander
Start av företag och ekonomistyrning
Se mer...
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.