Hur kan ett företag som drabbas av enorma förluster efter finanskrisen bli en av världens bästa arbetsplatser?KPMG är ett globalt företag som erbjuder tjänster inom revision, skatter och finansiell rådgivning i mer än 144 länder. Som exempel har KPMG bara i Storbritannien 22 kontor med totalt 12 000 anställda. I januari 2009 så hade finanskrisen tagit så hårt på KPMG att man blivit tvungna att be sina anställda om stöd.

Man bad dem att frivilligt korta ned arbetsveckan till 4 dagar istället för 5 eller att ta ledigt ett par månader med bara 30 % av lönen i behållning. Detta var inga små saker att be den redan hårt ansatta arbetsstyrkan om, men alla insåg situationens allvar och företagskänslan har alltid varit en av KPMG:s främsta styrkor.

Det fick man också ett kvitto på i mars samma år när KPMG blev utsedda till det bästa företaget att arbeta för. Undersökningen, som gjordes av Sunday Times, omfattade 997 företag innehållandes över 200 000 anställda. Detta var andra gången som KPMG kammade hem förstaplatsen och tredje gången som man hamnade topp tre. Man har även fått priset Life-Time Achievement Award.

Men hur går då den här ekvationen ihop; borde inte de anställda bli missnöjda snarare än att höja sin arbetsgivare till skyarna när man förlorar både heltidsjobb och pengar?

På KPMG:s hemsida så kan man läsa att 78 % av företagets personal tycker att deras ledare sköter företaget utifrån starka principer och tydliga värderingar. VD:n John Griffith-Jones menar att det är väldigt viktigt att ha gemensamma värderingar och att alla strävar mot samma mål, och detta kan bara nås genom att uppmärksamma de anställdas individualitet. Genom att förespråka en öppen kommunikation där de anställda har möjlighet att göra sin röst hörd så ger man den enskilda individen motivation att vara med och hjälpa företaget mot nya mål.

Företaget betonar också sitt samhällsansvar. Eftersom de anställda arbetar mindre så kan de lägga mer tid på att hjälpa till med annat, såsom att göra verksamheten mer miljövänlig. KPMG återvinner 88 % av allt sitt pappersmaterial och elen kommer till 90 % ifrån förnyelsebara energikällor. Man har dessutom minskat kolutsläppen samt aktivt uppmuntrat sina anställda att bli mer miljömedvetna. 

KPMG vill att sina anställda skall utvecklas och växa med företaget. Företaget erbjuder därför tränings- och utvecklingsprogram som får 74 % av de anställda att känna att företaget månar om hennes personliga utveckling. Det senaste året så lades 1,4 miljoner timmar på träning och utveckling, och det är sådana initiativ som betalar tillbaka sig i goodwill ifrån den anställda när de får känna att de inte bara är en produkt som kastas på tippen så fort man är förbrukad och utsliten.

De anställda får också möjlighet att prova på olika områden inom företaget och utföra uppgifter som de inte är vana vid. Detta gör att man inte blir uttråkade utan hela tiden kan bredda sitt register. Man får heller inte glömma de förmånliga bonusar, kompensationer och andra företagsförmåner som innebär att 83,2 % av de anställda känner sig stolta över att arbeta för företaget. Eftersom de anställda behandlas som en viktig del av organisationen så känner man att man växer i takt med företaget, och detta är skäl nog att älska sitt jobb.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar:

0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.