Jag, Anna-Sofia Giese Vesterlund, är civilekonomen som arbetar med Reiki (nya tidens stresshantering) och andlig utveckling i bolaget Inner Peace by Känsla. Förra veckan hjälpte jag ett hundratal personer att må bra. Fick meddelanden om självförtroenden som växte och lugn inför svåra situationer. Hur tacksam jag än är för att kunna hjälpa i akuta lägen drivs jag av de långsiktiga fördelarna. Jag har sett flertalet kvinnliga chefer gå från att vara sönderstessade av sin arbetssituation, till att känna att de har lugn och kontroll – och kommer till sin rätt på jobbet. Därefter har självkänslan vuxit så mycket att kvinnorna bytt arbetsplats för att kliva in i sitt drömjobb.

Hur föddes idén till verksamheten?

Man kan tro att en civilekonom fick idén till att driva företag via sin utbildning, men riktigt så var det inte för mig. Jag läste en bok som handlade om Reiki. Halvvägs genom boksidorna reste sig varenda hårstrå över hela min kropp – ”Men, det är ju det här jag ska jobba med?! Det är det här jag letat efter i hela mitt liv.” Jag hade börjat skissa på affärsplanen utan att ha gått utbildning eller ens tagit emot en behandling. Jag bara visste ”this is it!”

Mitt stora stöd var min chef (entreprenör ut i fingerspetsarna) som ivrigt hejade på. Hon lärde mig det som blivit mina stolpar i verksamheten: 1. Du måste kunna det du gör utan och innan, det blir inte roligt annars. 2. Du behöver inte köpa branschnormen, välj endast det du står för till 110%.

Hur driver du utvecklingen?

Verksamheten har funnits sedan 2005 och den har hela tiden utvecklats efter kundernas behov. Det sägs att 20% av kunderna ger 80% av omsättningen, och så är definitivt fallet på Inner Peace by Känsla. Det är stamkunderna som drivit utvecklingen framåt. När jag började hålla kurser ville de gå ytterligare en, och ytterligare en…

Sedan upptäckte jag att de behövde någon som stod vid deras sida dag som natt, och då skapade jag en digital plattform, Reikiportalen, där prenumeranter får hjälp att landa i sig själv. Enbart den Känslomässiga Storstädningen har idag över 24 000 lyssningar på Youtube och i Reikiportalen. Totalt sett har jag, i olika format, haft förmånen att hjälpa över 150 000 gånger bara de senaste två-tre åren.

Vem är Anna-Sofia?

Jag är norrlänningen som ville bli lycklig. Är nu 40+ och lever med man och son. Har tydligen satt ribban för lågt, för jag har nått alla mina drömmar – och behövt önska in mer och större. Bor sedan 2022 i ett sekelskifteshus på landet. Skriver ohult mycket och sitter som Vice ordförande i Förenade Reikiförbundet i Sverige samt är Sveriges delegat i Europeiska Reikisammanhang. Har två utomhuskaniner i en överdrivet stor bur med brädfodring och plåttak. Älskar svart kaffe och roliga memes. Skrattar gott åt skyltar med syftningsfel.

Vad är din roll i verksamheten?

Jag är entreprenörssjäl så jag gör typ allt. Utbildar, vägleder, skriver böcker och manus, spelar in Guidad Reiki i vår ljudstudio. Har ganska få fritidsintressen för det mesta behövs i verksamheten. Det som överraskat mig mest är att jag formellt nu hamnat i It-branschen? Det gillar jag.

Vilka är de största utmaningarna framöver?

Att gemene man inte riktigt hängt med i livsenergi-svängen de senaste 20 åren. I allmänhet känner folk inte till den hjälp man kan få. Många har missat hela ”internet-grejen” att man inte behöver en fast telefon med sladd i väggen. Meditation har ju funnits sedan urminnes tider, men att Reiki är för avslappning som internet varit för vår kommunikation har inte alla koll på. Men det går definitivt åt rätt håll. När jag började var Reiki nytt för de flesta, nu börjar folk åtminstone hört talas om det. I Hollywood nämns Reiki allt oftare i filmer och serier.

Men inte ens i branschen har man hängt med i hur långt utvecklingen kommit. Forskningen handlar inte ens om ”funkar det?” utan ”Kanske Reiki kan hjälpa även här?” Man forskar framförallt på Reiki vid extremt psykiskt krävande situationer (samt före och efter planerad operation. Reiki kan till och med höja välbefinnandet och vara smärtlindrande när man genomgår kemoterapi?! När man jämför grafer ser det ut som man torterar människor som inte får Reiki under sin behandling.

Hur når du ut till kunderna?

Förutom Facebook & Instagram har jag en blogg och två olika nyhetsbrev. Bloggen drar många läsare, det är ett jättebra sätt att synas på webben. Nyhetsbreven är ett sätt att uppdatera kunderna i vad som händer. Hade ett uppehåll nyhetsbreven under sommaren och då hörde personer av sig som saknade dem. 

På Känsla.nu får man nyheter om Reiki och personlig utveckling, ofta med entreprenörstvist. Mycket handlar om intuition och visioner samt hur man lyckas med det man företar sig. På Reikiportalen.se får man mer tips för specifika situationer och hjälp för dagen. Feel good pepp alltså. Tanken är att inspirera, utbilda och hålla energin uppe. Ju fler som mår bra och känner att de medvetet kan skapa sitt eget liv, desto bättre samhälle kommer vi att få. Extremt viktigt under dessa tider. Just ja, det finns även youtubefilmer via Reikiportalen. Har ingen egen podd, men har gästat ett par.

Vad har du för planer framåt?

Kortsiktiga mål är att njuta fullt ut av allt som drar igång just nu. Flyttade förra året, så företagandet fick stå tillbaka lite. Nu när de nya rutinerna sitter är det lättare att fokusera på verksamheten igen. Vill gärna synas mer, i fler sammanhang. Ha roligt och träffa fler samarbetspartners. I kalendern: Föreläsningar (till fackförbund), utbildningar (till privatpersoner) och uppdaterar en kursmanual.

De långsiktiga målsättningarna är att vara en aktiv del i att skapa den förändring som vi vill se i världen. Många arbetar med grön omställning, men det är få som kan hjälpa till med den mentala hållbarheten! Där vill jag göra betydande skillnad. När min sons barn växer upp och känner glädje över att få bidra i samhället har jag lyckats i min verksamhet. Gillar Sandviks vd:s inställning: Den som tar ansvar idag leder utvecklingen i morgon.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.