En av de första saker du måste göra som företagare är att komma på ett starkt företagsnamnEtt bra namn gör dig minnesvärd, skapar rätt associationer och kan i bästa fall bära ditt varumärke i årtionden.

Men viktigast av allt: namnet får kraft först när du fyller det med värde – genom din produkt, service och kundupplevelse.

Exempel: Hur kända företagsnamn kom till

  • IKEA är initialerna från Ingvar, Kamprad, Elmtaryd, AgunnarydDet är alltså skapat av hans namn, gården han växte upp och byns namn där han växte upp.
  • Sony kommer från det latinska ordet för ljud, "sonus".
  • Starbucks kommer från en karraktär i boken Moby Dick.
  • Lego från danskans “leg godt”, Lek gott.
  • Apple har Steve Jobs förklarat att han tyckte namnet lät piggt, roligt och inte avskräckande.
  • Nike har samma namn som den bevingade segergudinnan i den grekiska mytologin.
  • Spotify var ett ord som lät bra och var ledigt som domän.

Så du ser, namnet behöver inte vara speciellt kreativt eller säljande. Det måste bara vara ditt och bära potential att växa med dig.

Här är saker som kommer att vägleda dig när du kommer på ett företagsnamn.

1. Ett företagsnamn ska vara lätt att komma ihåg

Ett företagsnamn får gärna vara kort, enkelt och tydligt. Undvik krånglig stavning. Test: Kan någon höra namnet en gång och sen googla rätt? Ett kort företagsnamn blir också ett bra domännamn till företagets hemsida.

Bild på ett visitkort med fram- och baksida

Idag är det enkelt att göra egna snygga visitkort med AI, till exempel ChatGPT. Samma verktyg kan även hjälpa till med att komma på ett företagsnamn och ge feedback på det namn du själv skapat.

2. Det ska låta bra

Ett bra namn låter naturligt i samtal, så att folk vågar säga det högt. Det gynnar mun-till-mun-effekten.

3. Namnet bör säga något om dig

Tänk: kan ditt namn förmedla bransch, känsla eller värde? Det hjälper kunden att direkt förstå vad du erbjuder. Lås dig dock inte i något för smalt. Företagsnamnet ska kunna växa med dig.

4. Det ska vara unikt

Stick ut men utan att det bli konstigt. Undvik att härma konkurrenter eller leka med snarlika namn. Det riskerar bara att förvirra.

Se även: Använd inte släktnamnet som företagsnamn

5. Tidlöst är bättre än trendigt

Undvik buzzwords som kan kännas daterade om några år. Du bygger ett företag som ska finnas kvar, förhoppningsvis i flera generationer, inte ett TikTok-konto. Här kan det vara smart att tänka mer långsiktigt och fundera ut en vision för företaget.

6. Det ska finnas en ledig domän

Ditt företagsnamn är också en digital adress. Om .se eller .com är upptaget: tänk om, eller testa kreativa variationer. .nu-adress kan dock också fungera i Sverige.

7. Det ska väcka rätt känsla

Namn är emotionella. Positiv klang ger positiva associationer. Gör testet: Vad känner folk när de hör det?

3 tips när du brainstormar

  1. Gör en lista med ord kopplade till din affärsidé, bransch, värderingar och känslor du vill förmedla.
  2. Kombinera, mixa, böj. Använd både adjektiv, verb och metaforer.
  3. Testa orden högt: Hur låter de? Hur känns de? Ser de bra ut visuellt?

6 råd för att testa företagsnamnet

  • Låt andra rösta på dina favoriter. Testa på både vänner och främlingar.
  • Be om feedback i vårt forum.
  • Kontrollera tillgänglighet på domän.
  • Bolagsverket har en sida med fler tips och råd om att skapa bolagsnamn.
  • Sök efter och se på Verksamt om någon annan redan har registrerat namnet.
  • Undvik släktnamn, ortsnamn och förkortningar, om du inte har en tydlig strategi för det.

Ta hjälp av AI med idéerna

Ibland kör man fast eller vill hitta en genväg, då kan du låta AI ge dig nya perspektiv. Du kan till exempel be ChatGPT om:

  • namnförslag baserat på dina värdeord, bransch eller vision.
  • associationer kring ett visst ord eller koncept.
  • hjälp att kontrollera om ett namn liknar andra.
  • alternativ till ett namn du gillar men som redan är upptaget.
  • AI är ingen ersättning för magkänslan, men ett bra bollplank när du behöver komma vidare.
  • Namelix kan skapa företagsnamn åt dig gratis och berättar samtidigt som domännamnet är ledigt.

Att skapa ett riktigt bra företagsnamn tar tid, men det är värt jobbet. Låt det vila, sov på saken och våga börja om om det inte känns rätt.

Lycka till!

Läs även: Hur du skapar och bygger ett varumärke runt ditt företag


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.