Enligt Stellantis ska de första fordonen byggas på företagets egna ”AV-Ready Platforms”, däribland K0 Medium Size Van och STLA Small. Serien planeras för kommersiell produktion omkring 2028, med cirka 5 000 fordon i den första vågen, som ska ingå i Ubers flotta i utvalda städer världen över.

– Autonom mobilitet öppnar dörren till nya och mer prisvärda transportalternativ, säger Stellantis vd Antonio Filosa. Genom att samarbeta med ledare inom AI, elektronik och mobilitet vill vi skapa en skalbar lösning som gör transporter smartare och säkrare.

Koncernen Stellantis äger bland annat Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, Maserati och Chrysler.

Nvidia: "Bilen blir en robot"

Nvidia levererar både hårdvara och mjukvara till projektet, i form av NVIDIA DRIVE AV och systemplattformen Hyperion 10, som ska möjliggöra full autonom körning på nivå 4, alltså den nivå där människan inte längre behövs.

Nvidias grundare och vd Jensen Huang beskriver det som ett stort steg – inte bara för bilindustrin, utan för AI i stort.

– Fordonet blir en robot som ser, uppfattar och kör med övermänsklig precision, säger Huang, och tillägger att kombinationen av Stellantis globala skala, Foxconns integration och Nvidias AI-plattform skapar ”en ny klass av robottaxi-flottor”.

Uber: "Tusen och åter tusen självkörande fordon"

För Uber innebär samarbetet att man kan ta ännu ett steg mot helt automatiserade transporttjänster. Företagets vd Dara Khosrowshahi menar att AI-utvecklingen nu gör det möjligt att skala upp autonoma fordon på riktigt.

– Nvidia är ryggraden i AI-eran och nu används den kraften fullt ut för att nå nivå 4-autonomi i stor skala. Vi ser fram emot att tillsammans med Stellantis rulla ut tusentals självkörande fordon till passagerare världen över, säger han.

Vägen mot självkörande framtid

Samarbetet mellan Stellantis, Nvidia, Uber och Foxconn markerar en ny fas i bilindustrins omställning – från tillverkning av fordon till leverans av mobilitet som tjänst.

Men vägen till full autonomi är fortfarande lång. Lagstiftning, säkerhet och infrastruktur återstår som stora hinder innan robotaxi-flottor kan rulla fritt på gatorna.

Om planerna lyckas kan Stellantis bli en av de första stora biltillverkarna i världen att i praktiken leverera fordon på nivå 4-autonomi, med Nvidia som AI-hjärna och Uber som kommersiell plattform. I våras smygstartade Tesla ett internt test-program för självkörande taxibilar i Austin och San Francisco-området, där anställda och inbjudna användare redan utför färder under kontrollerade former.

Tillsammans visar satsningarna hur snabbt bilindustrin rör sig mot en ny era där mjukvara, AI och datorkraft blir minst lika viktiga som motorer och kaross. Vem som lyckas först med att skala upp den självkörande tekniken återstår att se – men kapplöpningen är redan i full gång.

Stöd vårt arbete

Bli medlem och hjälp oss försvara företagarnas villkor

Vi är en fri röst för företagare – utan presstöd eller särintressen. Med ditt stöd kan vi fortsätta granska myndigheter, dela kunskap och driva debatt i frågor som påverkar dig som företagare.
Tillsammans gör vi skillnad för landets värdeskapare.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.