– ”Det är roligt att se hur vår tradition av lördagsgodis nu når nya marknader. Utmärkelsen visar att hantverk och kvalitet kan stå sig även i en global miljö,” säger Patrick Axzell, vd på Orkla Snacks Sverige, som äger Bubs.

Det ikoniska skumgodiset – känt för sina syrliga ”skallar” och skummiga textur – blev viralt på TikTok under 2024 och orsakade till och med brist på hyllorna. Nu gör märket entré i USA, där godisälskare snart kan köpa fyra nya smaker på jättar som Target, Walmart och CVS.

– ”Responsen från amerikanska fans har varit otrolig,” säger Åsa Gisel, marknadschef på BUBS internationella expansion.


Bubs Sura skallar - en storsäljare som få godisälskare har missat. Bild: Madeleine Hollender

Lanseringen på världens största godismarknad kompletteras med en pop up-butik i New York – och markerar ett nytt kapitel för svensk godiskultur. För svenskar är det kanske ingen sensation; vi vet redan hur viktigt godis är – och vi har länge legat i världstopp när det gäller att äta det.

Se hela Times lista med världens främsta innovationer 2025

Stöd vårt arbete

Bli medlem och hjälp oss försvara företagarnas villkor

Vi är en fri röst för företagare – utan presstöd eller särintressen. Med ditt stöd kan vi fortsätta granska myndigheter, dela kunskap och driva debatt i frågor som påverkar dig som företagare.
Tillsammans gör vi skillnad för landets värdeskapare.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.