1. Vilken bild är ditt företag?
Innan du ens börjar fundera på att ta fram kameran behöver du tänka igenom hur du vill att företagets hemsida ska uppfattas. Vad arbetar du med? En juristfirma har exempelvis ofta svartvita bilder helt enkelt för att det ger ett seriöst och lugnande intryck. Arbetar du med transporter fungerar kanske aningens suddiga foton bättre. De signalerar energi och snabbhet. Vill du vara mer lekfull och kreativ fungerar tecknade eller målade bilder, sådana syns ofta hos reklambyråer.
En bild säger mer än tusen ord, utnyttja det för att säga så mycket som möjligt om ditt företag.
2. Bli en regissör
Vid fotografering av produkter, personal eller tjänster finns oftast möjligheten att regissera bilden. Bli en regissör och ta chansen att få det precis som du önskar. Välj den bild som passar ditt företag, svartvit, suddig, färgglad, aktiv, glad, händelserik, säker etc. Du väljer.
3. Utnyttja tillfället
Även om det som sagt är tacksamt att styra sitt motiv så kommer många bra bilder helt spontant när du minst anar det. Att vara alert och nyfiken är fotografens bästa egenskaper som kan hjälpa dig fånga bilder vid precis rätt tillfälle.
4. Berätta en historia
Bra bilder förmedlar känslor och fångar våra sinnen med exempelvis ljud och dofter. Tänk utanför boxen, vad mer än ditt motiv finns det att fånga?
5. Våga gå nära
Ett vanligt fel hos amatörfotografer är att man inte vågar närma sig motivet. Det kan kännas obekvämt och man blir nästan påträngande. Övervinn känslan och gå nära, då får du bättre kontakt med motivet.
6. Djupa bilden
Vid fotografering av produkter och porträtt kan det vara bra att inte lägga motivet helt i mitten då det ofta gör bilden platt. Försök istället att flytta motivet lite för att skapa en mer dynamisk bild.
7. Undvik stökig bakgrund
Ska du exempelvis ta porträttbilder på dina anställda är det bra om bakgrunden är relativt ren. Det lyfter fram motivet bättre.
8. Mixtra med ljuset
Hur man använder ljus är en hel vetenskap när det kommer till fotograferande. Mitt tips är att våga experimentera. Blanda naturligt ljus med blixtljus. Kanske är det den där molniga dagen som ger dig de perfekta bilderna för hemsidan?
9. Var kreativ
Det blir lätt att man fastnar i regler över hur en bild ska tas. Testa olika tekniker, funktioner och olika ljus på olika motiv och var inte rädd för att misslyckas.
10. Extra tips – hitta bra bilder
Skulle du ha svårt att fotografera själv finns det många sajter där du kan hitta bra bilder, vissa är gratis andra kostar pengar. Här följer en lista på några av de bästa fotosidorna. Tänk på att detta ofta blir generiska bilder som inte är unika för ditt företag. Fördelen är att det är ekonomiskt och enkelt.
- Flickr – en av världens största sajter för bilder, här finns både bilder som kostar pengar och som är gratis.
- Istockphoto – en stor bildbank med bilder för din hemsida.
- Stockexchange – här kan du hitta bra gratisbilder.
- Photogen – bra sajt för gratisbilder.
Lycka till med ditt fotograferande! I nästa del berättar jag om hur du lyckas med din e-butik!
Foto: ©iStockphoto.com/Anna Bryukhanova
Saxat ur den länkade sidan ovan
Personen säger hemsida men kanske menar webbplats.
För mig är webbplats och hemsida egentligen samma sak.
Personen säger hemsida men kanske menar förstasidan på en webbplats
I regel så hamnar man på första sidan som är en s.k "landningssida" direkt när man skriver in en adress. Skriver man t.ex www.dn.se så hamnar man på dn:s webbplats/hemsida och den första sidan eller den s.k landningssidan.
Personen säger hemsida men kanske menar den webbsida som visas när en webbläsare startas
Luddigt#¤&¤"(/!?
Åter igen.., hemsida/webbplats.
Vanligast i folkmun = Hemsida
Personen tror att du lättare förstår ordet hemsida än ordet webbplats, så hon använder det för att vara hygglig (=dubbel förvirring).
Nja.., jag tror gemene person vet vad begreppet innebär till viss del - det är dock mer vanligt med begreppet "hemsida" i folkmun och där begreppet "webbplats" är mer vanligt för folk i branschen.
Dubbel förvirring? - Kolla återigen de fiktiva titlarna som florerar som egentligen är ett begrepp för någon annan existerande titel etc.
När detta ändå handlar om att bygga hemsidor så kan vi ta ett annat exempel som är taget från engelskan där man nyligen tog fram ett svenskt begrepp, d.v.s. "Responsiv design" = "Följsam design". Vilket låter häftigast? - Just det, Responsive design låter ju jättehäftigt och modernt - för dem som vet vad det betyder. Följsam design är däremot ett begrepp som säkerligen gör sig mer förstående. Säger man "Responsiv design" i dag - så får man säkerligen förklara vad det innebär fler gånger än vad man får göra om man säger "Följsam design", - om det ens behövs då.
Tillbaka till begreppen "hemsida" och "webbplats".
Datatermgruppen www.datatermgruppen.se
Skriver t.ex så här:
- Det tycker jag också är snurrigt om än inte mer förvirrande.
Medan "NE" www.ne.se skriver så här:
HEMSIDA
WEBBPLATS
- Har du blivit klokare eller mer förvirrad? 😛
Även om det i folkmun sägs "hemsida" så är det lika acceptabelt för mig som att någon säger "webbplats" - men att jag använder först och främst just begreppet "webbplats" men i vissa fall beroende på situation även använder begreppen "webbsida" eller "hemsida" eller "sajt" eller "webbsajt".
Men jag kan hålla med om att branschfolket kanske hellre ska använda sig av begreppet "Webbplats". Medan det i folkmun fortsättningsvis ett bra tag framöver fortfarande kommer att kallas för "Hemsida" i folkmun. Och i en guide som denna kanske ändå begreppet "Hemsida" lämpar sig bättre?
*behöver starkt, starkt kaffe nu ;-) Se mer...