När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Vi lever allt mer i en upplevelseekonomi, sägs det. Experience industries, creative industries, ett Nya Zeeland som lever högt på filmen Sagan om Ringen.
Men det är ju så att upplevelse- och kreativa verksamheter som film, konst- och bokproduktion i viktiga avseenden avviker från sådana branscher och produkter som t ex ekonomerna känner och beskrivit bäst – prylar, vardagsvaror, konsumentprodukter, råvaror. Grunna gärna på vilka delar av IT-branschen som till delar mer påminner om film än om prylar, dataspel kanske? Vem förutsåg Mysts stora genomslag – ett spel där men inte tävlade utom med sig själv, upplevde?
En av dessa grundläggande mekanismer för kreativa produkter handlar om att efterfrågan är osäker, genuint osäker. Det är en drastisk skillnad mot när det gäller att köpa, säg, en begagnad bil. Den är lovande men/och NÅGON vet faktiskt hur den körts och vad den är värd.
Så för t ex film gäller William Goldmans mycket citerade ”nobody knows”, ingen som vet. Verkligen ingen som vet! Det gäller filmer före första visningen, fast man försöker med testpublik, det gäller böcker – tänk på H Potter. Det visar sig att inga av de hjälpmedel TV-stationer, som är beroende av annonsintäkter, nyttjar för förutsäga framgång har den ringaste statistiska säkerhet.
Ett exempel på en konsekvens av Goldmans lag är att man ofta gör villkorliga avtal, tecknar optioner så att säga. Skådespelarna får del av vinsten, tar därmed en del av risken. Översätt gärna till olika (små-)företagsverkligheter.
Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.