Mia är författare till Låt bilden göra jobbet, som släpptes i september.

- Det var genom mitt tidigare arbete utomlands som fick mig att upptäcka hur bilder fungerar som ett universellt kommunikationsmedel, säger hon.

Hon rekommenderar bilder som verktyg särskilt för entreprenörer och egenföretagare, som själva styr sin verksamhet:

- Som företagare är bilder användbara i en rad olika aspekter. Det sparar tid från möten, gör att man minns affärsidéer och dylikt tydligare och kan också fungera motiverande, då det blir tydligare vad man faktiskt försöker uppnå.

- Genom att ha ett genomgående bildspråk i presentationer, loggor och allt annat som rör företaget stärks också varumärket.

Hur väl fungerar fotografier i förhållande till tecknade bilder?

- Det viktiga är inte vilken teknik bilden skapas genom, utan vilket genomslag den får. För bästa resultat gäller det att vara så tydlig och konkret som möjligt. Ur den synpunkten har tecknade bilder en klar fördel, men ibland behövs också foto för att exempelvis illustrera något mer abstrakt och svårförklarat.

Mia nämner tydlighet som en absolut nödvändig grundregel vad gäller att använda bilder som affärsverktyg:

- I det här fallet är det helt okej att inte vara kreativ i någon större mängd, säger hon. Etablerade symboler fungerar utmärkt, även om det ibland kan vara god omväxling att sätta en lite personlig twist på det hela.

Tips: Bilder som affärsmetod

1. Våga börja rita! Finslipa ditt klottrande och ta fram ett antal enkla grundsymboler om det behövs, eller använd de som redan finns. Öva upp din teckningsförmåga och testa symbolernas effektivitet.

2. Anpassa bilderna efter målgruppen. Använd mer avancerade bilder ju mer tekniskt insatta personer du arbetar med, och se till att varje grupp förstår fullt ut.

3. En bild behöver inte ersätta en text, utan de kan användas tillsammans. Se till att budskapet inte blir upprepande utan bara hålls tydligt.

4. Håll ögonen öppna för nya idéer till möjliga symboler, både specifika för ditt företag och mer allmänna.

5. Var alltid så enkel och konkret som möjligt i ditt bildspråk. I det här fallet är det helt okej att bort onödiga detaljer: Huvudsaken är att satsa på att få fram budskapet så snabbt och effektivt som möjligt.

Framgång genom bilder

Tala är silver, men tiga är guld? Är bilder en bättre kommunikationsmetod än text? Mia Nilsson tipsar om hur du som företagare använder visuella medier för att nå bättre resultat.

Mia är författare till Låt bilden göra jobbet, som släpptes i september.

- Det var genom mitt tidigare arbete utomlands som fick mig att upptäcka hur bilder fungerar som ett universellt kommunikationsmedel, säger hon.

Hon rekommenderar bilder som verktyg särskilt för entreprenörer och egenföretagare, som själva styr sin verksamhet:

- Som företagare är bilder användbara i en rad olika aspekter. Det sparar tid från möten, gör att man minns affärsidéer och dylikt tydligare och kan också fungera motiverande, då det blir tydligare vad man faktiskt försöker uppnå.

- Genom att ha ett genomgående bildspråk i presentationer, loggor och allt annat som rör företaget stärks också varumärket.

Hur väl fungerar fotografier i förhållande till tecknade bilder?

- Det viktiga är inte vilken teknik bilden skapas genom, utan vilket genomslag den får. För bästa resultat gäller det att vara så tydlig och konkret som möjligt. Ur den synpunkten har tecknade bilder en klar fördel, men ibland behövs också foto för att exempelvis illustrera något mer abstrakt och svårförklarat.

Mia nämner tydlighet som en absolut nödvändig grundregel vad gäller att använda bilder som affärsverktyg:

- I det här fallet är det helt okej att inte vara kreativ i någon större mängd, säger hon. Etablerade symboler fungerar utmärkt, även om det ibland kan vara god omväxling att sätta en lite personlig twist på det hela.

Tips: Bilder som affärsmetod

1. Våga börja rita! Finslipa ditt klottrande och ta fram ett antal enkla grundsymboler om det behövs, eller använd de som redan finns. Öva upp din teckningsförmåga och testa symbolernas effektivitet.

2. Anpassa bilderna efter målgruppen. Använd mer avancerade bilder ju mer tekniskt insatta personer du arbetar med, och se till att varje grupp förstår fullt ut.

3. En bild behöver inte ersätta en text, utan de kan användas tillsammans. Se till att budskapet inte blir upprepande utan bara hålls tydligt.

4. Håll ögonen öppna för nya idéer till möjliga symboler, både specifika för ditt företag och mer allmänna.

5. Var alltid så enkel och konkret som möjligt i ditt bildspråk. I det här fallet är det helt okej att bort onödiga detaljer: Huvudsaken är att satsa på att få fram budskapet så snabbt och effektivt som möjligt.

Text: Emelie Caiberth

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar:

2 kommentarer
Mia
2012-12-12 09:22
Hej Imre, hade jag intervjuat någon hade det blivit mer bilder, men ofta när man blir intervjuad så finns det inte utrymme för flera bilder. Absolut ska man respektera copyright på skapade illustrationer och foton, samtidigt som jag förordar Steal with pride generellt, dvs återanvänd de symboler och modeller som är vedertagna i samhället för att effektivisera kommunikationen. Dvs vi människor letar mönster i allt vi ser, vad ser vi, hur kan vi relatera det till något vi sett tidigare, vad kan vi dra för slutsatser. Ta tex symbolen för att bifoga ett dokument i ett program. Den vedertagna symbolen är ett gem, trots att det är fysiskt omöjligt att använda ett gem för att genomföra aktiviteteten. Men det är den symbol som används över hela världen för att symbolisera "att bifoga dokument" så där rekommenderar jag att använda den symbolen för att inte konfundera sina mottagare. Att skoja till det med en symbol av en häftapparat skulle inte tillföra mervärde för mottagarna. Se mer...
2012-12-11 17:06
Bra! Just precis!
-men varför all denna text? Varför ritar du inte?
MVH
Imre R
http://nertecknat.blogspot.com
PS
Tala gärna om att man inte får sno vare sig teckningar eller foton
när man vill illustrera.
DS
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.