När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hej Per
Du som är så duktig på prissättning kanske har en god text att kunna dela med dig om när man skall höja priset i sitt företag men vet inte hur man skall informera sina kunder om det ? man skriver ju gärna en text i mejlet och sedan bifogar den uppdaterade prislistan
Jag skulle nog skriva:
[b]Hej,
Översänder härmed en uppdaterad prislista, som gäller fr.o.m 1 April 2109.[/b]
Om prishöjningar inte är extrema, så är det onödigt att kommentera dem.
Annars så kan man skriva att prishöjningarna beror på t.ex valuta, dyrare råvarupriser, frakter eller något annat som stämmer i ditt fall.
Ja, däremot ska man aldrig hänvisa till att man själv har höga kostnader av en eller annan anledning, för det är ditt problem, inte kundens.
Men råvaror och valutor är ju sånt som är ok.
Hej,
Du måste försvara din prishöjning på ett sådant sätt att det är relevant för dina kunder. Kanske att du har utvecklat nya funktioner eller tjänster som dina kunder får mervärde ifrån och som du introducerar samtidigt med prishöjningen.
Jag. håller inte med tidigare svar utan anser att om man kommunicerar på rätt sätt, kan man använda kostnaden som ett försvar. Man bör då säga att kostnaden har ökat [u]under flera år[/u] och att du hållit priset konstant men att du inte längre kan absorbera din kostandsökningen utan måste föra [u]en del[/u] av denna ökning vidare. Däremot håller jag med om att små ökningar inte behöver försvaras och man bör vänja sina kunder om årliga prisökningar på några procent.
Men framför allt gäller det att veta hur mycket man kan öka priser utan att det påverkar försäljningvolymenpå ett sådant sätt att man tappar både volym och omsättning. At gissa, använda magkänsla eller marginalmål är samma sak som att skjuta blint omkring sig. Har man tur fungerar det, har man otur tappar man både kunder, kredibilitet och omsättning.
Jag har skrivit en kort e-bok om hur man gör detta på bästa sätt och om du/ni är intresserad kan jag skicka boken via email.
Per Sjofors