Dotterbolag, säkra upp bolagsnamnet innan uppstart?

Anonym
Jag är i färd med att starta upp ett dotterbolag i mitt nuvarande bolag. Jag kommer, om allt går vägen, bedriva verksamhet som ligger långt ifrån vad jag idag gör i huvudbolaget.

Men då det finns lite hinder och frågetecken som jag måste lösa så vill jag inte registrera ett bolag innan jag verkligen ser att min idee håller. Jag vill dock starta upp verksamheten.,

Hur hade ni gjort ang företagsnamnet? Kan jag på något sätt säkra (registrera) mitt namn för dotterbolaget, utan att för den delen dra på mig ett till bolag med allt vad det innebär. Jag vill liksom starta upp verksameheten i mitt nuvarande bolag men utåt sett se ut som att det är med det nya namnet. Jag hoppas kunna flytta över verksamheten redan under 2019 till dotterbolaget.


Tips på hur jag gör det bäst tas tacksamt emot!

/M.
Anonym
Varumärkesskydda namnet .. Kostar 2000:- i ansökningsavgift .. https://www.prv.se/sv/varumarke/
102
22
Tar dock ett halvår eller så. Enklare att starta en bifirma i det existerande bolaget.
Anonym
[quote="Daniel" post=75681]Tar dock ett halvår eller så. Enklare att starta en bifirma i det existerande bolaget.[/quote] Varumärkesskydd gäller från ansökningsdatumet. Sen tar handläggningen ca. 3 månader, gjorde det på min sista ansökning för ett år sen iaf ..
102
22
Det förutsätter att varumärket går igenom. Har man ansökt och det blir avslag har man väntat i onödan, kanske byggt upp något man måste ändra (tänk Microsoft och deras bluedrive som behövde byta namn till Onedrive några år senare)
Anonym
Ja det är klart att det förutsätter att varumärkets namn går igenom, likaväl som att du får igenom ditt namn på din bifirma´s namn. Ingen större skillnad där.
102
22
Klart att det är skillnad, en namnansökan tar upp till 19 arbetsdagar i dagsläget vilket är en oerhörd skillnad mot flera månader. Man ska _alltid_ registrera bolagsnamn före man ger sig på varumärken, domäner etc.
Anonym
Ok, låt oss säga att vi gör alla olika helt enkelt .. Finns ingen "_alltid_" väg som är rätt.
102
22
I det här fallet får du bara ge dig. Om du inte förstår skillnad mellan en och flera månader bör du inte ge råd. Det kostar dessutom 900kr att jämföra med 2 000kr. Det går alltså både snabbare och är billigare. Du har fel, punkt.
Anonym
Ok Daniel, "your the man" .. Känns skönt att ha en klippa som dig i forumet, då vi andra inte vet något alls .. Tack ..
102
22
"You're" ;)
Anonym
Hoppas du är lika duktig på att lämna in bokföringen .. ;-)
102
22
Uppenbarligen tittar du på en uppgift och drar egna slutsatser. Precis som ovan har du fel. Det börjar bli en liten trend.
1
Tack! Det blir en bifirma fram tills dess att dotterbolaget startas. /M.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.