Domännamnet som företagsnamn

5
Jag försöker registrera mitt domännamn som företagsnamn. Men bolagsverket menar att jag inte kan ha ett företagsnamn som slutar på .se. Är det någon som har erfarenhet av detta? Låter ju helt sjukt.
103
1
Regga "Bolagsnamn Se AB" då kanske. Varför vill du ha domännamnet som bolagsnamn?

5
Jag har sett på allabolag att det finns  företag som gjort så som du föreslår men också företag som har reggat sitt domännamn .se som bolagsnamn. Handläggaren på Bolagsverket måste vara ute och resa och jag har krävt en förklaring av henne. Varför jag vill ha domännamnet som bolagsnamn är för att Bolagsverket inte vill godkänna bolagsnamnet med hänvisning till att de anser det vara för likt ett skyddat varumärke. Jag anser av förklarliga skäl att det inte är det, då mitt bolagsnamn har en annan stavning och uttalas på ett annat sätt. När bolaget dessutom äger domänen .se såg jag det som ett sätt att få det nya namnet godkänt med tillägget .se och Bolagsverket att inse det orimliga i sitt ställningstagande.

6
Ja varför inte det kan vara en bra ide som knepp :) 

Letar ni lediga lokaler i framtiden kolla här
3
Om du redan äger domännamnet så spelar det väl ingen roll om bolagsnamnet slutar på AB eller SE?

I vårt fall har vi ju bara www.nifamc.se - vi har inte med AB i domännamnet.
Nifa MC AB - MC-kläder - alltid fri frakt!
7
Hej Marcus

Det går utmärkt. Dock så kan det bli problem med bara det. Se här: https://www.allabolag.se/5593488314/foretagandese-sverige-ab

Sales cure all
5
Hej Timmi!

Tack för ditt förslag. Jag har precis skickat ett modifierat förslag till Bolagsverket med ett tillägg till vår .se domän som beskriver vår verksamhet. Om det hjälper? Med tanke på nedanstående föregående svar är jag inte hoppfull:

"De är inte tillåtet att registrera ett företagsnamn som innehåller ett domännamn. 
Vi tar dessvärre ingen hänsyn till ägande av domännamn vid granskning av företagsnamn."

3
Hur gick det, fick du ha .se i bolagsnamnet?
5
Hej Anders! Jag har ytterligare en gång modifierat min namnförslag och tagit bort .se i namnet eftersom dom vägrar att godkänna det, trots att många bolag på allabolag har .se i företagsnamnet. Detta var några dagar sedan och jag väntar på svar. Lovar att uppdatera i tråden när jag får svaret. 
5
Hej! Vårt nya företagsnamn är nu godkänt. För att kringgå liknelsen med det skyddade varumärket Ikano har vi avstavat vårt namn och heter nu IC ANOS Kommunikationskonsult HB. Webbadressen är www.icanos.se.
Hälsn. Marcus 

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.