Du hann knappt bli klar med en hyfsad hemsida förrän
du fick klart för sig att utan en effektiv E-shop så var du pantad.
Och snart fick du veta att utan responsiv design kunde du lika gärna lägga ner.
Minnesgoda som ”var med på den tiden” kommer ihåg hur alla skulle ha
en 8 mm smalfilmkamera. När alla hade köpt, marknaden mättad
-ja först då släpptes Super8:an- Trots att den legat färdig i åratal.
När alla hade köpt en walkman. o.s.v.
Känns mönstret igen?
Nu glunkas det om m-handel. Naturligtvis! Varför skall man sitta vid datorn
och harva igenom tunga omständiga e-handelströskverk när man kan kolla mobilen
, swischa in stålarna eller be om faktura och få varan till dörren nästa dag?
Märkte ni att det dröjde ett tag innan m-handeltekniken kom ut på marknaden?
E-butiksmånglarna tycks lägga på den ena gadgeten efter den andra för
att hålla ruljansen igång. Sista skriket heter Omnikanal. Man försöker
kränga programvara med den fullständigt självklara argumentationen att det
är viktigt att kunden upplever säljarföretaget på ett och samma sätt oavsett
genom vilken dörr kunder kommer in i butiken. Det här kan man ju naturligtvis
-som många omnichannelkonsulter gör- säga med massor av fler och egendomlig
t valda ord som ”kundresa”, ”optimerade flöden” och annan galimatias.
Vad kommer härnäst?