Företag köper från privatperson, dilemma

3
Hej! Jag har hamnat i ett dilemma och jag är lite osäker om denna fråga är en mer affärsjuridisk fråga eller om den passar mer för en redovisningsekonom eller skatteverket men jag testar att fråga den här:

Jag håller på att registrera ett aktiebolag tillsammans med några vänner. Jag själv har tidigare sysslat med en ”hobby” där jag har samlat och köpt in en massa varor dels till mig själv men också till största del för att sälja vidare som privatperson och gå med vinst på mellanskillnaden. Nu har jag kommit upp i så pass stora summor att jag känner att det inte är rimligt att fortsätta så här som privatperson och att det är dags att starta AB och göra detta till en vinstdrivande verksamhet i större skala.

Problemet jag har är att jag som privatperson i dagsläget har varor för flera hundra tusen kronor som jag på något sätt behöver få in i vårt AB och det är här jag inte vet hur jag ska göra. Jag vill inte fortsätta sälja varorna ”i smyg” som privatperson så att säga, så de måste säljas in till vårt AB för att därifrån säljas vidare så att det går rätt till. Vad jag har läst så kallas det för "svart inköp" om vårt AB köper in varorna av mig som privatperson, speciellt kanske om det gäller väldigt stora summor då jag som privatperson skulle undvika momsen samt att vårt AB inte får någon ingående moms.

Även om detta skulle vara helt okej skulle det inte gå då vårt AB inte har de pengarna vid start för att kunna köpa varorna av mig för marknadspris (vilket jag också hört att det ska vara). Så nu känner jag att jag står lite vid vägs ände. Ska vårt AB behöva ta ett lån för att köpa varorna av mig för att jag sedan som ägare ska ge tillbaka pengarna till AB för att AB därefter ska betala tillbaka lånet? Det känns helt orimligt långsökt, men det är helt ärligt den närmaste lösningen jag kommit på om jag ska gå utefter den lilla info jag lyckats hitta hittills.

Så det jag undrar är vad den bästa lösningen skulle vara för oss i det här fallet. Finns det någon möjlighet att sälja varorna till vårt AB utan att det skulle klassas som ett "svart inköp" samt hur det skulle gå till med tanke på att vårt AB inte kan köpa av mig för marknaspris då denna summa pengar kanske inte kommer finnas i företaget förens om flera år.

Tack på förhand!
1472
246
Gör det inte krångligare än det är.  Bolaget köper grejerna av dig till ett vettigt pris, och får då en skuld till dig.

När bolaget sen säljer grejerna så kommer det in pengar och skulden kan börja betalas av.

Tänk på att bolaget ska lägga på moms vid försäljningen. Men får ingen moms att dra av vid inköpet från dig.
 
3
Hej!
Ja du säkert rätt, har nog övertänkt det hela, tack för svaret!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.