När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hej,
Alltid jobbig situation.
I våra webshoppar jobbar vi till 99,9 % med specialproducerade/ till kund skapade produkter.
Som vi och flera med oss tolkar Distans och Hemförsäljningslagen §5, gäller returrätt inte specialtillverkade produkter.
Detta känns också rätt rimligt.
Finns alltid ett regelverk att luta sig emot som man bör följa till punkt o pricka.
Samtidigt måste man ta ett par mjuka värden i beaktande.
- Är det en återkommande kund ?
- Hur bemöter de dig som säljare i reklamationen
-Trevlig ? kanske man kan överväga
- Otrevlig och "jag skall ha ...annars så anmäler jag"...attityd =följer regelverket till punkt o pricka.
ARN kollar på om du följer regelverket, inget annat.
Så jobbar vi i våra webshoppar i alla fall, men det finns säkert de som anser att god service innebär att alltid ge kunden rätt.
Dock förstör detta arbetssätt för alla andra e-handlare.
Hoppas att jag kunnat hjälpa till
-------------------------------------------
LR Design l Läsglasögon
Det är lite luddigt.. Så här står det på konsumentverket:
[i]Om en vara tillverkas speciellt efter dina önskemål, kan du och säljaren komma överens om att ångerrätten inte gäller. För andra varor har säljaren ingen rätt att förhandla bort ångerrätten.[/i]
Som jag ser det måste du alltså ange vid försäljningen att i detta fallet gäller inte ångerrätten, och kunden får ju då vara införstådd med det.
Men har ni inget sagt så vete katten om du klarar dig.
Tack för all hjälp. Det är så att jag ska börja sälja produkter på metervara och det skulle kännas mindre kul om amn kapat up en unik produkt i ett unikt mått som aldrig skulle säljas igen om de retunerades. Men då vet jag vad som gäller, ska skriva på produkten sida, det borde räcka som skydd för mig och mitt företag.
Håller med dig Simon W angående kundbemötandet, är kunden trevlig och jag ser en möjlighet att sälja produkten vidare så kommer jag så klart godta returen. Alla såna här specialfall som ger kunden en possitiv reaktion kan binda dom till min webshopp för livet :) Vet själv hur det är.
Hej som sagt innan, speciall kapat gäller inte ångerrätt så sätt. Skriv in det i köpvillkoren, skriv tydligt på sidan, och sen visst ibland kan man vara snäller :)
Med vänlig hälsning
Mikael
Ladoo Webbyrå
En liten men effektiv webbyrå som erbjuder webutveckling och design till privatpersoner, företag och organisationer.
Ladoo Webbyrå
Ja, anger du öppet och tydligt på den sidan där de produkterna säljs att returrätten är begränsad på tillkapade varor, så ska du ha ryggen fri.
Men helt sant är ju att bemötandet av kunden är viktigt, och är det en bra kund så får man ju såklart diskutera saken.
Eventuella returer kan ju säljas på en speciell sida där du har stuvbitar och liknande t.ex. Då får du låta det framgå att här finns fynd att göra, fast du fortfarande tjänar pengar på det ;) .
Tråkigaste attityden är ju säljare som går ut med att *på grund av oseriös köpare har jag nu fått tillbaka denna vara*. Såna säljare undviker man ju konsekvent.
Hej,
Ni verkar ha ringat in de centrala frågeställningarna.
För distansförsäljning gäller mycket riktigt Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59).
[i]2 kap. Distansavtal om varor och icke finansiella tjänster
5 § Avser distansavtalet en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel, får konsumenten och näringsidkaren skriftligen avtala att det inte skall finnas någon ångerrätt.
[/i]
Det förefaller rimligt att en metervara som har kapats i enlighet med konsumentens
önskemål ska ses som en sådan vara som avses i 5 §.
Notera dock att huvudregeln är att konsumenten bibehåller sin ångerrätt, även om varan har specialtillverkats.
Den ångerrätten måste avtalas bort för att den inte ska gälla, exempelvis genom de allmänna villkoren.
Med vänlig hälsning
Johan Almer
I mina köpvilkor under ångerrätt/öppet köp skrev jag följande.
Undantag: Ångerrätten/öppet köp gäller inte varor som kapas upp eller ändras efter beställarens önskemål som t.ex. kabelstrumpor, kablar och vinyler.
Det borde täcka det hela :)
Med vänlig hälsning
Mikael
Ladoo Webbyrå
En liten men effektiv webbyrå som erbjuder webutveckling och design till privatpersoner, företag och organisationer.
Ladoo Webbyrå
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.