PR - Kostnadseffektiv marknadsföring för små företag eller bara onödig exponerin

12
Tänkte höra hur forumets deltagare ser på PR som en marknadsföringsmetod främst för små och nya företag med begränsade resurser.

Min personliga uppfattning är att PR borde vara en effektiv metod, främst ur två synvinklar för ovan nämnda urvalsgrupp.

1. Skapar förtroende
2. Ger ett billigt mediautrymme

Med mina punkter menar jag att genom att lyckas synas genom en "bra artikel" har förhoppningsvis företaget betalat mindre för motsvarande annonsutrymme och redaktionella artiklar brukar tas emot mer positivt än annonser. Vilket är några av grunderna i PR.

Men min egen reflektion är att mindre företag sällan representeras genom ett aktivt PR-arbete, och jag undrar väl nu egentligen? varför tror ni det är så? och hur tycker ni att små företag kan och bör använda sig av PR för att nå ut?

Mvh: Per
P.Silvin
--------------------
Affärsutveckling för entreprenöriella processer
[email protected]
1616
6
All PR - Public Relations - är god brukar man säga, om man nu lyckas nå dit eller har förståelsen för att göra något gott av det som blev fel..[br][br]Billigt mediautrymme beror sig på vilka vägar du tar för att nå dit. Alla vägar är inte gratis eller kan kräva mycket bakgrundsarbete och påtryckningar för att lyckas.[br][br]Däremot är rekommendationer mycket värdefulla. De av något skapar det förtroende som vi som företagare kan hjälpa till med för att någon annan vi anser vara skickliga/kunniga inom sitt område faktiskt ska lyckas.[br][br]Men du har rätt får man ut sig själv eller verksamheten som en artikel i den tidning vars målgrupp man vill nå så har man lyckats bra. [br][br]Men även efter det behövs incitamenten för att marknadsföra det budskap man lyckats nå ut med via artikeln. Dvs det som mottagaren lyckats komma ihåg (det sättet är profilering) för att ta kontakt, vilket senare förhoppningsvis leder till ett ökat förtroende mellan leverantör och kund där man lägger grunden för sk relationsmarknadsföring.[br][br]PR ska alla företagare som rör sig inom en public sektor använda sig av när de får chansen. Men man ska också använda sig av det med försiktighet. Det finns både bra och stjälpande artikelskribenter. Eller mindre lämpade publika sammanhang.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
758
9
Små företag är oftast små just därför att dom inte använder sig av PR som ett sätt att[br]marknadsföra sig på.[br]Alla hantverkare som jag känner har fullt upp med arbete och då menar jag rörläggare,[br]snickare, elektriker, murare osv.[br]Hos dessa finns inte behovet av att marknadsföra sig, utan det räcker gott med [br]rekommendationerna som man får.[br]Ungefär så...[br]
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
2360
49
Det kan ju tänkas gå väldigt bra också och då gäller det att man snabbt kan åtgärda  den tjänst man är duktig på samt att ha tillräckligt med vara som man går ut med.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.