Prel skatt funderingar

3
Varför inte ändra netto intäkter till 0, därefter sätta in skatten ändå på skattekontot ( vad jag förstått att man också får ränta på ).
De pengarna ligger då där och växer med ränta.

Har jag fått det om bakfoten?

Mvh M
101
I praktiken är det möjligt att sätta 0 kr i intäkt för den som själv klarar av att räkna ut skatten som man ska betala in. Men vad skulle själva syftet vara om du ändå ska betala in skatten på skattekontot? [br][br]Många som sätter en låg summa på intäkter är för att de ska ha likviditet i början för att kunna investera och utveckla bolaget, men viktigt att tänka på är att pengarna en dag ska in på skattekontot. Man har möjligheten att skjuta upp första skatteinetalningarna i 3 månader vid starten.[br][br]//Marta
3
Det jag menar är, eftersom prel skatt är 0 så blir det ju överskott på skattekontot.[br]Och detta överskottet ligger ju kvar på kontot tills jag ändrar netto intäkterna, right?[br][br]Vad jag då förstått så får man ränta på dessa pengar som ligger som överskott på skattekontot?.[br][br][br]Mvh M
2066
2
Tja, visst får du ränta på pengarna, men i så fall borde det ju finnas vettigare saker att göra med pengarna än att ha dem liggandes på ett konto. Dessutom tror jag inte det är nån bra idé att medvetet lämna felaktiga uppgifter :)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
720
Du får säkert mer ränta genom att ha pengarna liggande på ett bankkonto i såfall. Det är ju knappast några gigantiska summor det rör sig om i ränta så du tjänar säkert ännu mer på att låta ditt kapital arbeta för dig om du nu medvetet väljer att ange för låf F-skatt.[br]Nu måste låta 75000 stå oanvända på skattekontot ett helt år för att tjäna en 1000-lapp i ränta och då finns det säkert alternativintäkter för de 75000 som ger dig bättre resultat.
3
Tack =)[br][br]Då skall jag se mig om andra alternativ.[br][br]Mvh

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.