inventarie och inventarie

23
Hej !



Är det nån skillnad på inventarier och förbrukningsinventarier när man gör sin deklaration? avdragsgillt ?



Alltså som exempel;

1. kontorsförbrukningsmaterial, köper papper o liknande för 1000 kr

2. Kontorsutrustning, köper en stol för 2500 kr

3. Datorutrustning, köper datorutrustning för under 5000 kr räknar med mindre än 3 års förbrukning på den, 4000 kr

4. köper en dator för 20 000, räknar med att den kan användas i 5 år



1,2 & 3 om jag har förstått det rätt så är det direkt avdragsgillt och jag drar av det i deklarationen



4 blir lite krångligare? Drar jag av 4000 kr i 5 år? hur gör jag i bokföringen? Tar jag en kopia av ursprungsfakturan på 15 000 kr, och sätter in den i "ut" pärmen i 5 år (dvs 1 kopia i 2005, en i 2006 osv)? men antecknar vid det att det handlar om avskrivning typ 1/5, 2/5 osv ?



Hur gör jag i bokföringen, jag bokför med kontantmetoden, alltså bokför händelser när transaktionen sker, men antar att i detta fallet så gör man annorlunda? jag betalar 20 000 kr till leverantören, men sen bokför jag 5 poster, 1 st på 4000 kr inköpsdatumet, och sen 4 poster till med 1 års förskutning (1 januari?) ?



tacksam för svar

/ j
ww.kemikal.org - mitt företag
www.minfirma.nu - bokföring/fakturering för miniföretag
www.openstore.nu - Driv din egen webbshop
www.wiremoves.com - Mitt band!
72
1
Inte för jag har någon erfarenhet men jag föreställer mig att det går till på detta sätt. När du köper in den bokför du den på något tillgångskonto, dvs det syns i din bokföring att du har tillgångar för 20000 kronor. Finns väl något lämpligt konto för datorer. Sedan gör du en avskrivning mot detta konto i slutet av varje år. Det enda papper du behöver är väl möjligtvis en bokföringsorder. [br]Borde man inte skriva av datorer på tre år?
23
Ja, det var det jag tänkte, det kankse är 3 år! [br]Drar man av sådana tillgångar i sin deklaration ?
ww.kemikal.org - mitt företag
www.minfirma.nu - bokföring/fakturering för miniföretag
www.openstore.nu - Driv din egen webbshop
www.wiremoves.com - Mitt band!
72
1
Nej, i bokföringen. Man reducerar sin vinst.
4
Punkt 1,2,3 kan som du skrivit dras av direkt som kostnad eftersom nyttjandeperioden för inventarien understiger fem år. Om du bokför affärstransaktionerna så kan du använda konto 5410 Förbrukningsinventarier som kostnadskonto. Köper du en inventarie för 20 tkr och ämnar använda denna i verksamheten i minst fem år så bokförs denna på konto 1220 Inventarier och verktyg i balansräkningen. Som underlag i bokföringen räcker det med att du sätter en kopia på leverantörsfakturan. Vid årets slut, när du upprättar ett bokslut, bokför du in avskrivningen vilket i detta fall blir 20% x 20.000 kr = 4.000 kr. Du kan förslagsvis bokföra denna genom 1229 kredit 4 tkr och 7830 debet 4 tkr. Denna avskrivning görs sedan de nästföljande fyra åren varför den bokförda värdet av inventarien efter fem år kommer att vara 0.
23
okej, men om jag driver en enskild firma som inte gör en balansräkning eller ett bokslut, utan deklarerar på "N1 utan bokslut" [br] [br]då gör man avdragen i 5 år på 4000 kr i ruta 175 "övriga avdragsgilla utgifter" [br] [br]alltså punkt 1,2 & 3 (1000+2500+4000 kr) sumerar jag vid åretsslut och sen lägger jag på årets avskrinvningar (4000 kr) = 11 500 kr [br] [br]mvh [br]/ j
ww.kemikal.org - mitt företag
www.minfirma.nu - bokföring/fakturering för miniföretag
www.openstore.nu - Driv din egen webbshop
www.wiremoves.com - Mitt band!
4
Hej [br]Om du inte upprättar årsbokslut utan använder dig av blankett N1/N1A så anger du inventarieanskaffningen på ruta 751, 20.000 kr, summerar ned avskrivningsunderlaget, fyller i avskrivningn om 4.000 kr i ruta 756 som du sedan direkt för till ruta 176 som också står angivet. Kostnaden för förbrukningsinventarierna anger du dock på ruta 175. [br] [br]Hälsningar SW
23
ahaa okej ! tack nu är jag med
ww.kemikal.org - mitt företag
www.minfirma.nu - bokföring/fakturering för miniföretag
www.openstore.nu - Driv din egen webbshop
www.wiremoves.com - Mitt band!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.