Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 1 månad sedan
Medlem
42

Avdrag för att spara till pension?

Läste en artikel här på sajten om pension och hur man ska spara men hittar inte något om hur man "tar ut pengar" till sparandet på bästa sätt. För det finns avdrag för pensionssparande om jag förstått det rätt. Pensionsavsättning? Hur fungerar det? Kan jag spara till pensionen på tex Avanza och få göra avdrag för det?

Kanske hjälper att berätta att jag driver aktiebolag och tar lön på ca 400 000 kr per år. Ingen utdelning nu.

Admin: Guide hur företagare kan spara till pensionen

Toppskribent
1542
264
Ja, du får sätta av max 35% av din lön i en extra pensionsförsäkring, dvs i ditt fall maximalt 140 000.
Bolaget tecknar den åt dig, och gör avdrag för kostnaden.  En särskild skatt på 24,26% tillkommer.
Så om bolaget betalar in t.ex 100 000 , så blir kostnaden för bolaget 124 260 kr.
Det måste göras innan bokslutet, dvs nu i december om du har bokslut vid nyår.
Medlem
42
Ok så pengarna jag sparat privat med lön och köpt fonder och aktier till pensionen har kostat mig mer än om jag istället först hade skapat en pensionsförsäkring med företaget?
Toppskribent
1542
264

Svar till Jones:

Ok så pengarna jag sparat privat med lön och köpt fonder och aktier till pensionen har kostat mig me...
Det skulle jag nog säga, ja.
Toppskribent
1096
144
Det beror ju på hur du har gjort.

Ifall du tagit ut pengar som lön och satt dem i en pensionsförsäkring har det förmodligen inte varit bra jämfört med alternativen. Då har du först betalat arbetsgivaravgifter och löneskatt och kommer sen att betala löneskatt igen när du en dag tar ut pengarna.

Om du däremot satt in pengarna i t.ex. ISK behöver det inte vara dåligt. Då tillkommer ju ingen löneskatt när du en dag tar ut pengarna, däremot en årlig schablonskatt. Så ifall värdeutvecklingen blir bra är detta förmodligen ett bra alternativ.
Medlem
42
Jag har främst investerat i ISK.

Men så om jag startar en pensionsförsäkring med företaget och sätter in på fonder som jag kan välja själv antar jag? Så blir det skatt vid uttag + avdrag vid insättning men denna skatt kan ändras i framtiden och tom höjas då kan vi anta?

Då spelar det inte så stor roll jämfört med privat ISK för vi vet inte riktigt hur fördelaktigt det heller kommer att vara i framtiden?

Försöker förstå om jag även bör öppna en pensionsförsäkring också för att sprida riskerna och kanske minska skatten för jag kommer troligen få jobba minst 20 år till ändå med mitt nuvarande sparande.
Medlem
42
Det blev kanske för svåra frågor med risk att det blir fel och dessutom spekulationer om framtiden.

Men om jag förstår det rätt så är det inte katastrof att ta ut lön och spara i ISK jämfört med pensionsförsäkring.
Ska läsa på lite mer själv om hur pensionsförsäkringen fungerar och om det är ett bra komplement.

Toppskribent
1096
144
Generellt om du nu har hög marginalskatt (ligger över gränsen för statlig inkomstskatt) och gör avdrag för insättning till pensionsförsäkring, för att sedan när du tar ut pengar från pensionsförsäkringen har lägre marginalskatt, kan det vara en bra metod.

Ifall utvecklingen på de fonder/aktier som du har i pensinsförsäkringen skulle bli mycket stor vore det dock bättre att ta ut pengarna (främst med lågbeskattad utdelning) och köpa motsvarande fonder/aktier i ISK.

Men eftersom det inte går att veta hur framtiden ser ut går det inte att veta vilken metod som kommer att vara den bästa.

Medlem
42

Svar till Stig Forsberg:

Generellt om du nu har hög marginalskatt (ligger över gränsen för statlig inkomstskatt) och gör avdr...
Jag förstod nästan det efter att skickat upp mina frågor men nu har jag klart bättre koll. Tack, det är värdefullt!
Medlem
32
2
ysande infromation till oss
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.