Bokföra samarbete mellan två företag där ena är utanför EU - enskild firma

6
Hej!
Jag har googlat rätt så mycket från och till under längre tid för att se om jag kan få svar på frågor om just samarbete mellan två enskilda företag i två olika länder. Det är så att jag, med en svensk enskild firma, och en annan icke-juridisk person i ett icke EU-land med samma slags företagsform, vill samarbeta i ett projekt som kommer generera intäkter. Intäkterna kommer dock behövas gå in på ett bankkonto (just nu blir det mitt) då det inte går att lägga upp det på ett annat sätt. Sedan är det tänkt att jag betalar ut en viss bestämd procent till den andre för deras prestation i projektet. Det blir en summa som kommer in varje månad till mitt bankkonto och som sedan ska delas upp så att andra parten får sin andel samma månad.

Tanken är då att båda skattar på sin andel i sitt land. Dock är jag oklar på hur det ser ut med bokföringen när hela summan kommer in till mig först. Om jag sedan ska skatta för intäkter som inte är mina känns det som att det blir lite fel, men det kanske är så det ska går till. Jag använder kontantmetoden bör jag nämna.

Ex:
- 10 000 kr kommer in till mig.
- 5000 kr ska sedan föras över till andra parten (50%).

Uppskattar om det finns någon som har insikter om detta, eller vet vart man kan vända sig för hjälp om just dessa slags frågor. Har hört att det kan vara svårt just nu att få tag på redovisningskonsulter.

Tack.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.