Tre delägare, bara en som jobbar på bolaget

1
Hej,

Vi är tre bekanta som startade ett AB för ett år sedan, vi hade samtliga jobb på sidan om och detta ansågs mer som ett "sidanomprojekt". Nu ett år senare har jag sagt upp mig från mitt tidigare företag och jobbar nu 100% som konsult via vårat bolag. De övriga två är helt överens om att jag kan ta ut allt jag drar in i form av lön och utdelning då dom inte jobbar något i bolaget utan enbart är delägare.

Hur fungerar det och vad är mest fördelakigt för mig? Jag fakturerar cirka 160.000 i månaden i dagsläget exk moms. Hur mycket borde jag ta ut i lön och hur mycket borde jag ta ut i utdelning? Kan jag ta all utdelning själv om alla tre delägare är överens om detta?

Mvh
Andreas
1009
206
Hej,

Normalt så ska utdelnign fördelas utifrån den % man äger av företaget.
Lön kan du ju ta ut som ni kommer överens om. Bra att ha något skriftligt på sådant.
Ett vanligt upplägg är att du som delägare startar ett nytt AB som du säljer aktierna till och på så vis får ett bolag mellan dig och det AB ni har nu. Då kan du fakturera ert gemensamma bolag och sedan själv välja hur du ska hantera pengarna i ditt bolag (spara, utdelning, lön osv).
Eller om övriga inte tänker bidra alls framöver så kan du kanske köpa ut övriga och fortsätta själv. 
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.