Fråga om kundfordringar i bokslutet

5
Hej!

I samband med deklarationen upprättade jag mitt förenklade årsbokslut. Jag är alltid ute i sista minuten, och den här gången straffade det sig: jag blev så förvirrad av en sak, som jag inte haft att göra med tidigare, att jag inte hann bli färdig innan deklarationen skulle in. 🙁

Det som förvirrade mig var det här med kundfordringar. Jag bokför enligt kontantmetoden, och tidigare år har jag inte haft fakturor som inte betalats förrän efter årsskiftet, så jag har aldrig satt mig in i vad som gäller. Nu tror jag mig i alla fall förstå hur dessa ska bokföras, men jag blir ändå förvirrad av en sak i bokslutet.

Kundfordringar bokförs, som jag nu tror mig ha förstått, så här:

3000 Försäljning och utfört arbete
       Kredit 10 000 kr
2610 Utgående moms 25 %
       Kredit 2 500
1500 Kundfordringar
       Debet 12 500

Det som nu gör mig förvirrad är detta: ovanstående 10 000 läggs nu till resultatet som jag skriver in i årsbokslutet. Men i bokslutet ska man ju också skriva in alla fakturor som ingår i kundfordringarna och då läggs summan till igen, i detta fallet 10 000.

Ska jag då räkna bort kundfordringarna från resultatet manuellt innan jag skriver in dessa i bokslutet, eller gör jag något annat fel?

Jag tar tacksamt emot all hjälp jag kan få!
1073
139
Hej,

Jag antar att din fråga gäller någon tjänst för "upprättande av förenklat årsbokslut" som finns hos Skatteverket. Förstår inte vad det är för tillkrånglad procedur. Ett förenklat årsbokslut är ju något som ett bokföringsprogram borde kunna generera eftersom alla uppgifter finns där.

Men hur som helst, två gånger ska ju inte kundfordringar tas med. Då gör du något som inte är tänkt att du ska göra.
5
Ja, det stämmer, skatteverkets e-tjänst för förenklat årsbokslut var det jag använde; det glömde jag nämna. Det kanske är tillkrånglat, men dessvärre kan jag inte göra nåt bokslut i programmet som jag använder, Bollbok.

Men rent bokföringsmässigt, verkar jag ha gjort rätt, om man ser till exemplet i mitt förra inlägg?

​​​​​​
 
1472
246
Men nog måste du väl åtminstone kunna ta fram en balansrapport även i det programmet?  Nog för att det finns många kassa program, men det är ju ändå en bas-funktion tycker man.
Och det plus en resultatrapport är allt som behövs för att sen fylla i deklarationen, och då kan man hoppa över tjänsten med 'förenklat bokslut' som mest verkar förvilla folk.
Sen är ju också ett tips att lägga in ett anstånd på 14 dagar om du känner att det strular till sig  :)  . Det beviljas direkt när du har en bilaga att fylla i.
 
5
Ja då, alla sådana rapporter går att få fram. Nu börjar jag också ifrågasätta varför jag använder den tjänsten överhuvudtaget. Från början trodde jag nog att jag var tvungen att göra bokslutet via Skatteverket, och sedan dess har jag nog bara sett det som en obligatorisk del av deklarationen. Men nu inser jag att det är dumt.

Stort tack för tipset om anstånd! Jag ska testa att ansöka om det så slipper jag kanske straffavgiften, om det inte är för sent nu.
 
5
Jo, möjligheten att ansöka om anstånd har så klart försvunnit, upptäckte jag nu. Men det är ett mycket bra tips inför framtiden! Tack! :)
1073
139
För  den som använder kontantmetoden och skapar en faktura innan årsskiftet som ska betalas efter årsskiftet, ser exemplet rätt ut.
5
Tack, då känner jag att jag kan gå vidare med deklarationen i alla fall, för resultatmässigt måste ju allt se rätt ut nu.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.