Egenavgifter och avdrag

5
Hej! Nytt år, nya frågor. Jag driver en enskild verksamhet.

Förra året gjordes ett avdrag på mina egenavgifter som låg på 39 000kr, mina faktiska egenavgifter hamnade på 25 000kr. Så i år belastades min vinst med en beskattning på ytterligare 14 000kr. Det vill jag gärna inte repetera.

Min revisor har fixat min NE-bilaga i år och han har fyllt i ett avdrag på 65 000kr, det ska vara 25% av min vinst. Jag blir ju nu väldigt orolig att skillnaden jämte mina faktiska egenavgifter kommer att belasta nästa år ytterligare.

I min skatteuträkning verkar den dessutom estimera att mina egenavgifter kommer hamna på ca 43 000kr. Det tyder ju på att nästa år kommer belasta min beskattningsbara vinst med ca 22 000kr. Eller tolkar jag mina uträkningar helt felt?

Bifogar den delen av min NE-bilaga samt mina skatteuträkningar. Det verkar just nu som att jag ska få 54 000kr i skatteåterbäring vilket jag tycker låter helt absurt. Men det kanske stämmer.

https://imgur.com/a/kOx8A1w

Förklara gärna som om att jag är dum i huvudet för det är så mycket ångest att känna sig osäker på skatten. Jag hatar känslan av att restskatt kan komma och bita mig i röven senare.
1069
139
Hej,

Det är alltså så att du får göra ett avdrag på max 25 % för egenavgifter, det är i de allra flesta fall dock mycket högre än vad egenavgifterna blir och skillnaden läggs på i nästa års deklaration. Inte roligt.

För att undvika det här ska du göra ett lägre avdrag, idealet tycker jag är att avdraget ska vara lika stort som egenavgifterna - då belastas inte nästkommande år alls. Det är dock en relativt komplicerad beräkning för att komma fram till hur stort avdraget ska vara, enklast att använda ett bokföringsprogram som utför beräkningen.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.