Enskild firma som har gjort vinst på över två miljoner kronor.

3
1
Hej,

Skapade en EF förra året med förlängd räkenskapsår. Vinsten blev lite bättre än planerad, kommer bli runt 2-2.5 mnkr i September.
Funderar nu på hur jag bäst ändrar de till ett AB eller som jag bara ska fortsätta med EF och lägger allt i en expansionsfond och rullar vidare med de?

Jag tror att de kommer att bli minst 2 mnkr om året i vinst nu framöver närmaste åren. Oftast har jag större delen av värderingen i förråd så de e inget som syns på företagskontot. Sitter oftast på 200-300.000 kr där. Har tänkt på att jag kan ha hela summan i förråd dvs i vara när de ska skattas så kan man köpa för mer under årets gång men samtidigt så ska de ändå skattas för allt en dag. Är nog bara smartast att i September i år, avsluta EF, betala skatt på allt och sen köra på allt via ett AB?

Har ni några tankar eller funderingar på hur jag bäst går till väga? Tack.
3
1
Kan inte redigera inlägget men varför jag funderar på att avsluta EF i September är så att jag kan använda mig utav förlängd räkneskapsår på AB'et sen. Om jag väljer att ta den vägen.
1069
139
Hej,

Enskild firma har alltid sista dag 12-31 för ett redovisningsår, så du kan inte "avsluta" den i september skattemässigt utan hela året kommer att behöva deklareras. Däremot kan du förstås starta ett AB i september om det är vad du vill.

Ifall det är mer lönsamt med AB kan diskuteras. Klara fördelar med enskild firma är att du får avsätta större andel i periodiseringsfonder som inte heller belastats med någon schablonintäkt vilket är fallet i AB.

Avsättning till expansionsfond i EF som innebär att du får skatta 20,6 % som du sen får tillbaka den dag du återför dem har ingen direkt motsvarighet i AB.

I AB kan du ta ut lågbeskattad utdelning med en total skatt på 36,48 % (20,6 % bolagsskatt och 20 % kapitalskatt), motsvarigheten i EF är positiv räntefördelning som medför en kapitalskatt på 30 %.

I AB kan du placera pengar i fonder och aktier vilket inte är tillåtet i EF, i AB räknas du som anställd och kan ta del av vissa skattefria förmåner vilket inte tillåts i EF. Finns säkert fler skillnader som premierar den ena bolagsformen mer än den andra.
 
3
1
Tack så mycket Stig!

Känner i dagsläget att jag inte bryr mig allt för mycket om avdrag eller om utdelningen. Jag lever väldigt minimalt. Spenderar mindre än 100.000 kr om året. De ända jag skulle vilja göra är att kanske köpa ett hus om ett par år.

Så kanske inte är ett sånt stort misstag som jag tänkte att de ligger i ett EF. Expansionsfonded låter som bästa alternativet samt att jag kan ha majoriteten av värderingen i inventarie året om även vid beskattningstillfället.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.