Bokföra licensbaserad mjukvara (ett års licens)

9

Hej,



Om man köper ett datorprogram som är licensbaserat där du köper licens för ett år i taget hur bokför man detta? (kontantmetoden) Det är väl inget som kommer skrivas av när den bara fungerar i ett år och sedan slutar fungera trots att priset är 25 000 + moms och hamnar över ett halvt prisbasbelopp.



Tack på förhand!

1009
206

Hej,

Nej, det ska inte skrivas av när det är begränsad tid, däremot ska det möjligen periodiseras om tiden sträcker sig över ett räkenskapsår. Men om du använder K2 och beloppet återkommer årligen med liknande belopp så finns det en förenklingsregel där man slipper periodisera. 

Konto kanske 5420 passar?

www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
 
9

Stort tack för svaret Johan!

Jag kommer göra ett förenklat årsbokslut (enskild firma), det är K1 snarare än K2 som jag förstår det? Är helt ny på detta så lär mig fortfarande termerna. Kan man göra något liknande där för att slippa periodisering?

Såg att speedledger inte har 5420, bara 5410 men tror man kan lägga till det. Spelar det någon jätteroll om det t.ex. skulle ligga på 5410 istället?

1009
206

Hej,

Ok, i K1 så tar man bara upp vissa periodiseringar varav detta inte ska ingå om tjänsten påbörjats under räkenskapsåret. Dvs om du nyttjat tjänsten och betalat så ska hela tas som kostnad direkt. 

Konto 5410 skulle väl kunna gå. Det hamnar ju på samma ställe i bokslutet. Annars kan du använda 5400 om du har - det är ett gruppkonto för alla 54xx. Så kan du specificera bara de delar du vill på tex 5410 mfl.

www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.