Starta sidoverksamhet, höginkomsttagare, vad är bäst skattemässigt?

2

Är idag heltidsanställd med lön över gränsen för statlig skatt så alla betänkligheter kring pension, sjukförsäkring etc utgår.



Jag har en hobbyverksamhet som framöver potentiellt kommer generera en del pengar (allt från 50k till 2-3miljoner över 2-3 år).



Jag har redan gjort utlägg på kanske 20-30k som förstås inte går att dra av i ett AB (vilket skulle gå i enskild firma). Men eventuellt skulle det vägas upp om det går bra.



Är enskild firma helt hål i huvudet när man redan betalar statlig skatt? 60% gentemot 20% (på utdelning) känns som ett ganska givet val. Samtidigt är AB bra mycket mer krävande att driva som jag förstår det.



 



Tacksam för alla råd! 🙂

1073
139

Hej,

Om du ska jämföra utdelning i AB vs vinst i enskild firma, så är skattesatsen för lågbeskattad utdelning enligt förenklingsregeln (vinst - bolagsskatt 20,6 % - kapitalskatt 20 %) = 36,5 %

AB kräver mer avancerat bokslut och årsredovisning, vilket kan medföra större kostnader så om vinsten från verksamheten blir begränsad kanske det inte uppväger övriga fördelar jämfört med enskild firma.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.