Bokförings panik

1

Hej, hittade denna plattformen och hoppas detta är en okej fråga att posta här. 

 


Har absolut total panik just nu. Skaffade en enskild firma för ca 1 1/2 månad sen, det var lite halvt i rush för behövde skicka fakturor så ska erkänna att jag inte satte mig in i det så ordentligt som jag BORDE gjort. 

 



Så jag gjorde såhär...skaffade ett bokföringsprogram som verkade bra och satte upp mitt konto. Sen skrev jag in mitt PRIVATA konto (där jag också har ett privat bankkort som jag använt i flera år) som kontot jag vill använda för företaget i bokföringsprogramet (dit fakturor skickas och där mina utgifter sker). 


Sen har jag bokfört när pengarna kommit in (har kontantmetoden) samt när jag gjort utlägg på saker jag VILL ta på företaget. Men har ju inte tänk på ifall det kontot nu även kollar alla privata saker jag betalar men inte räknade med att jag tagit på företaget. Det är ju hur mycket småutgifter som helst (vardagsutgifter) 



Sen råkade jag då läsa någonstans att man måste bokföra ifall man gör uttag från kontot i privat bruk och det var där jag fick panik. För jag gör ju inte uttag som lön utan jag bara använder samma konto för allt (förutom moms/skatt som jag sparar på ett separat konto direkt efter en faktura kommit in).



Är jag helt fel på detta och missförstår allt eller måste jag sätta mig in i att fixa detta asap? Och snälla döm mig inte för hårt ifall det är en dum fråga, är helt ny i detta fältet och ska skaffa en revisor såfort jag löst detta kaoset. Tack så mycket.

1009
206

Hej,

När du har enskild firma så är det möjligt att föra pengar in och ut ur firman utan att det är ett problem. Om du använder privat bankkonto så ska alla in- och utbetalningar som rör firman bokföras som eget uttag och egen insättning. Då har inte bankontot ett eget konto i bokföringen. 

Man kan ju göra så när det är få transaktioner och lätt att följa, men jag skulle rekommendera att skaffa ett eget konto till firman. Det är lättare att ha koll. Om man redan har internetbank mm så har vissa banker gratis konto (om man inte vill ha tilläggstjänster). 

www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
4

Hej Ofelia,

Först och främst så håller jag med Johan ovan så du kan andas ut, allt kommer att gå att ordna upp.

Mitt tips är att just för din enskilda firma ta in några timmars hjälp av en revisor för att bara ordna upp allt och självklart som Johan tipsar om skapa ett extra konto (vilket är lätt på din bank) så du framåt kan skilja allt åt.

Sen är mitt tips också att kanske kolla in www.bapelsin.me eller en liknande tjänst som låter dig sälja dina tjänster/ produkter utan att ha eget bolag. Man säljer bara via appen och får en skattad lön av dem varje månad från sin försäljning. Så kan du slippa all oro framöver. (Det är en helt ny tjänst som man kan skriva upp sig på väntlistan för)

Lycka till och ge inte upp din dröm om att driva eget! Heja!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.