Hej, hittade denna plattformen och hoppas detta är en okej fråga att posta här.
Har absolut total panik just nu. Skaffade en enskild firma för ca 1 1/2 månad sen, det var lite halvt i rush för behövde skicka fakturor så ska erkänna att jag inte satte mig in i det så ordentligt som jag BORDE gjort.
Så jag gjorde såhär...skaffade ett bokföringsprogram som verkade bra och satte upp mitt konto. Sen skrev jag in mitt PRIVATA konto (där jag också har ett privat bankkort som jag använt i flera år) som kontot jag vill använda för företaget i bokföringsprogramet (dit fakturor skickas och där mina utgifter sker).
Sen har jag bokfört när pengarna kommit in (har kontantmetoden) samt när jag gjort utlägg på saker jag VILL ta på företaget. Men har ju inte tänk på ifall det kontot nu även kollar alla privata saker jag betalar men inte räknade med att jag tagit på företaget. Det är ju hur mycket småutgifter som helst (vardagsutgifter)
Sen råkade jag då läsa någonstans att man måste bokföra ifall man gör uttag från kontot i privat bruk och det var där jag fick panik. För jag gör ju inte uttag som lön utan jag bara använder samma konto för allt (förutom moms/skatt som jag sparar på ett separat konto direkt efter en faktura kommit in).
Är jag helt fel på detta och missförstår allt eller måste jag sätta mig in i att fixa detta asap? Och snälla döm mig inte för hårt ifall det är en dum fråga, är helt ny i detta fältet och ska skaffa en revisor såfort jag löst detta kaoset. Tack så mycket.