Blixtsnabb fråga om NE-deklarationen för enskild firma

1
Hej! Vilken tur jag har som snubblade över detta forum när jag satt och kliade mig i håret över en sak jag såg i årets NE-deklaration. Vore mycket tacksam för er input.

Jag bedriver en enskild firma men har inte varit aktiv med denna under året, varpå intäkterna uppgick till 0 och mina enda kostnader uppgick till 94kr. När jag imorse fyllde i balansräkningen och resultaträkningen på NE-bilagan fann jag dock att R40 ("Medgivna avdrag för egenavgifter och särskild löneskatt föregående beskattningsår") och R41 ("Påförda egenavgifter och särskild löneskatt enligt slutskattebesked 2020") tillsammans gjorde att jag fick ett överskott på 368 kronor. Som jag förstår det är dessa del av föregående års avdrag på mina egenavgifter, men det jag inte förstår är om jag nu ska betala skatt på detta överskott eller om siffran (i.e., överskottet på 368 kronor) mest är formalia.

Stort tack på förhand!
Gustav
1009
206
Hej, Ja, det räknas med i beloppet som ska beskattas. Du får ju även dra av för årets beräknade egenavgifter.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1
[quote="Johan Boström" post=42503]Hej, Ja, det räknas med i beloppet som ska beskattas. Du får ju även dra av för årets beräknade egenavgifter.[/quote] Stort tack Johan! Då vet jag.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.