Vad är aktienummer?

8
I aktieboken ska man skriva aktienummer, men vad är det? Var står det?
8
En till fråga angående aktieboken, jag har inte namngett mina aktier till något speciellt så vad ska jag då skriva under aktieslag? Kan jag skriva "Aktiebolagets aktier"?
8
hmm, svaren har försvunnit? Men jag hann se svaret från dig Johan, och min fråga var om jag är ensam aktieägare i bolaget och äger 1000 aktier, ska jag då skriva 1-1000 på aktienummer?
967
85
Hej, Jag ser också att mina svar försvunnit. Precis. Har man som förr i tiden aktiebrev utfärdade så var de numrerade. Har man inte det så ägen man ändå så att säga en specifik aktie. I aktieboken kan man då skriva aktie 1-1000 tex om en person äger 1000 aktier. Angående slag, så om man inte beslutat om olika aktieslag så är det A-aktier som finns. Beslut om olika aktieslag ska stå i bolagsordningen annars.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1
[quote="Johan Boström" post=42428]Hej, Jag ser också att mina svar försvunnit. Precis. Har man som förr i tiden aktiebrev utfärdade så var de numrerade. Har man inte det så ägen man ändå så att säga en specifik aktie. I aktieboken kan man då skriva aktie 1-1000 tex om en person äger 1000 aktier. Angående slag, så om man inte beslutat om olika aktieslag så är det A-aktier som finns. Beslut om olika aktieslag ska stå i bolagsordningen annars.[/quote] Hej, Följdfråga på denna. Om vi är två som är ägare med 250 aktier var. Ska vi då skriva Aktie 1-250 på person 1 och aktie 251-500 på person 2?
967
85
Hej Andreas, Det stämmer att det kan vara 1-250 och 251-500. Om man äger aktierna i följd.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.