Skatteplanering - Företag utomlands, skatta enbart för lönen?

3
Jag vill sänka min skatt inom lagens ramar.
Jag driver i dagsläget en enskild firma och när jag ser hur mycket som går bort i skatt så blir jag tokig.

Jag funderar på om det är möjligt att tex öppna ett IBC företag i tex Seychellerna. Jag anställer mig själv i företaget och betalar ut lön till mitt Svenska bankkonto. Givetvis kommer jag få skatta för de pengarna men hur blir det med pengarna som företaget har kvar på företagsbankkontot i Seychellerna, måste jag skatta på dom?

Pengarna kommer varken från eller till Sverige utan mest från Amerikanska företag som ska betala in direkt till företagsbankkontot på Seychellerna. Jag har inga Svenska kunder. De enda pengarna som har med Sverige att göra skulle vara lönen jag får till mitt Svenska bankkonto.

Så hur blir det, skulle detta fungera med att bara skatta för lönen eller lir jag ändå skatteskyldig för företagets pengar eftersom jag skulle äga företaget?
1324
4
Att sitta och jämföra en Svensk Enskild firma med ett företag på Seychellerna är ju lite att jämföra äpplen och päron. Alla pengar som du vill ta ut som privatperson måste ju skattas där du bor. I fallet med Seychellerna pratar vi SA skatt. (motsvarande procent som F-skatt). Om du sedan vill spara pengarna i bolaget och ta ut dom på senare dagar alt om du vill ta ut viss utdelning så kan du väl lika väl starta ett Svenskt AB . Varför blanda in länder på andra sidan jorden. Men Men. Det är ju min åsikt. Och jag är ingen skattexepert på utländskt företagande. Hans
3
Tanken är att jag senare ska flytta ut från Sverige och använda pengarna i något annat land. Med IBC i Seychellerna så är det (vad jag hört) inget krångel med bokföring, skatter osv. Det är väldigt lite pappersarbete och man kan koncentrera sig på jobbet. Om jag nu skulle starta AB i Sverige så kommer jag nog få betala bra mycket mer än jag gör nu för min enskilda firma för bokföring och säkert andra utgifter. (revisor måste man ha?)
3
Tråden kan låsas. Jag har bestämt mig för att lägga ner firman eftersom jag inte klarar av skatten och att gå på bidrag istället.
russo_turista
++++ ErikJx ! Mycket bra talat ! Förstår inte HUR Sverige overlever med sin skattepolitik. Varje dag går i konkurs ca 20 företag! Ca 400 går per månad. Och det är bara juridiska personer. Enda land i världen som kräver preliminärt skatt varje månad. Enda land i världen som inte registrerar utan liksom "anställer" företag hos Skatteverket som lämnar sedan liksom litet bidrag till företagare. För vad då? Det finns varken Kapprustning eller Rymdprogram i landet. Och allt kostar pengar, oavsett hur mycket betalar du i skatt ska du få bara en bok på biblioteket gratis. Och det spelar ingen roll har du barn eller bor du ensam (i Frankrike t.ex. bara en familj betalar skatter, finns 3 personer i en familj betalar man nästan 3 ggr mindre i skatt, bor du ensam då din familj innehåller bara 1 medlem). När jag kollar på kalkylatorn förstår jag klart att jag har ingen råd att starta eget i Sverige och mata alla snyltgäster. För att ta ut i vinst som företagare samma belopp som har jag i lön som en anställd på nån annans företag måste mitt företag först tjäna 3 ggr mer än min nuvarende lön )) Dvs om mitt jobb kostar 1 krona då som företagare måste jag skriva i en faktura 3 kronor. Vem ska betala mig 3 om jöbbet kostar 1?.. Och så snart dubblas kostnader för andra företag dubblas deras fakturor också, osv, osv. Det blir kaos snart. http://www.verksamt.se/portal/web/guest/starta/anvandbara-verktyg/rakna-ut/rakneverktyg?p_p_id=tvv_webcalc_WAR_tvv_webcalc&p_p_lifecycle=1&p_p_state=normal&p_p_mode=view&_tvv_webcalc_WAR_tvv_webcalc_calcNav=1

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.