Spara förlust i EF

4
Hej!
Jag startade en enskild firma förra året, gick med förlust och valde att spara förlusten till nästa år (i år alltså).

I år har det inte blivit tid för verksamheten men jag planerar att dra igång nästa år (2012).

Vad är smartast att göra? Är det att inte registrera några händelser i bokföringen i år eller är det att göra enstaka inköp/försäljning?

Jag vill ha möjlighet att föra med mig så mycket som möjligt av förlusten in i 2012 års bokföring.
394
1
Det går bra att rulla vidare ett underskott från tidigare år utan att ha någon verksamhet i år. Du kan sedan utnyttja det 2012 om du får något överskott då. Annars kan du fortsätta att spara underskott. En fråga - kunde du inte kvitta underskottet 2010 mot inkomst av tjänst eller kapital?
Ulf Bjarme
4
Jo det kunde jag men visste inte vad det innebar... Trodde jag vann på att ha med mig förlusten. Hur länge kan man spara förlust?
394
1
Förluster kan sparas till företaget avvecklas och får då till sist användas som ett avdrag i kapital med 70%. En nystartad egen företagare kan de första 5 åren få kvitta sina eventuella förluster mot andra inkomster (tjänst och kapital) om han vill. Man får då direkt året efter förlusten en skattereduktion. Sparar man underskottet för att kvitta det mot framtida inkomster så får man en bättre avdragseffekt (även egenavgifter) men får vänta.
Ulf Bjarme

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.