Hjälp med ändring i bokföring från föregående år

7
Under 2010 köpte jag en jordbruksfastighet som precis hade avstyckats. Eftersom det inte fanns några taxeringsvärden på fastigheten så fick jag, (efter råd från skatteverket) göra en bedömning på hur den procentuella fördelningen såg ut mellan privat- och näringsdel. Till min hjälp använde jag mig av taxeringsvärdena på den ursprungliga och större jordbruksfastigheten. Min bedömning blev att näringsverksamheten var 51% och den privata 49%. Nu i juni när taxeringsvärdena kom på den nybildade fastigheten så ser jag att näringsverksamheten är 49,3% och privata 50,7%.

Efter ytterliagre samtal med skatteverket så säger de enligt nedan:

Du bör göra ändring av bokslutet för 2010 för att få rätt värden i din balansräkning. Fördelningen kan ju även påverka resultatet. Du får även lämna ny NE blankett med rätta värden.

Ändringen görs i bokföringen som en bokslutspost. Du rättar värdena och bokför ändringarna mot "eget kapital"


Min fråga till er nu är hur jag gör rent praktiskt. Ska jag makulera mitt bokslut iform av avskrivningar, moms och bokföring av resultat och lägga en samlingsverifikation där jag tar upp alla de poster under 2010 som påverkas eller ska jag gå in och ändra på varje enskild verifikation och sen göra nytt årsbokslut. Jag använder BLA administration som program.

Hoppas ni kan hjälpa en okunnig som mig.

MVH
Martin

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.