Inkomstdeklaration för AB per kalenderår eller räkenskapsår?

11
Hittills har jag drivit EF många år och vid inkomstdeklarationen visste man alltid att deklaration för senaste pret inom EF skall in.

Nu har vi startar AB, med brutet räkenskapsår, och första året löper från 2010.12.15 i 18 månader.

Betyder det ändå att man lämnar in inkomstdeklarationen den 2:a maj detta året för den halva månader i december?

Är inkomstdeklarationen per kalenderår eller räkenskapsår vid detta fall? Rent praktiskt så verkar det konstigt då man har ju inget bokslut att gå på eller?
632
3
Deklarationen upprättas ju med bokslutet och årsredovisningen som underlag.[br][br]Eftersom man max får förlänga ett räkenskapsår med 18 månader så förstår jag inte hur du lyckats nu, för jag antar att då första bokslutet är 2012-06-30, och då är ju juni 2012 den 19:e månaden. Men, sak samma.[br][br]Deklarationen för räkenskapsår upprättas i maj året efter bokslutsdatum.[br]Bokslut april 2012 -> Dekalration maj 2013.[br]Bokslut juni 2012 -> Dekalration maj 2013.[br]Bokslut augusti 2012 -> Dekalration maj 2013.[br]Bokslut december 2012 -> Dekalration maj 2013.[br][br]Så det dröjer innan du ska lämna in deklaration.
11
Tack krjh,[br][br]Har fått nu det verifierat från skatteverket att man skickar ut papper till alla. Jag skall då lämnain en blank deklaration med underskrift och bilaga med upplyssning om räkenskapsåret är 18 månader och bokslutet kommer först då.
589
1
Du har fått korrekt svar. Men jag är lite intresserad av vilken bokslutdag du har? Har du verkligen fått igenom att din första bokslutsdag är 2012-06-30? Det skulle ju, om din uppgift om startdag 2010-12-15 stämmer, innebära mer än det maximala 18 månader.[br][br]Om nu inte de 2010-12-15 är det datum du tycker att du startade firman. Bolagsverket kan ha registreringsdatumet istället, som ju kan vara lite senare.
11
Nej, jag valde själv 2012-04-30 , men skrev 18 månader för enkelhetens skull i inlägget och det var krjh som skrev ett själv antaget datum (2012-06-30), inte jag - spelar kanske inte roll för frågan direkt.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.