Ekonomisk förening, en hel del frågor och funderingar.

11
Hejsan!

Jag är ny här på forumet och hoppas kunna få svar på några frågor. 🙂

Vi är tre personer som kommer starta en ekonomisk förening. Från början var tanken att vi skulle starta ett handelsbolag men vi vill nu hellre starta en ekonomisk förening pga att vi som privatpersoner inte skulle bli lika utsatta om vi skulle dra på oss skulder eller liknande. Det tror vi inte kommer hända men man vet ju aldrig.
Föreningen kommer vara i liten skala och vi kommer att sälja produkter vi tillverkar själva, olika slags hantverk som oftast görs på beställning.
Om du orkar läsa igenom allt jag skrivit så får du gärna säga vad du tycker om vårt val av företagsform 🙂

Såhär har jag uppfattat det och ni får jättegärna säga till om något inte stämmer, och svara på mina frågor:

Eftersom vi kommer ha en omsättning under 1 miljon kronor om året så redovisar vi momsen en gång om året i inkomstdeklarationen för föreningen. Även skatt och arbetsgivaravgifter deklareras i denna inkomstdeklaration? Då
kommer vi alltså aldrig behöva göra någon s.k. skattedeklaration?

I slutet av året så har jag förstått att man också upprättar en årsredovisning eller årsbokslut. Hur funkar det för oss, ska vi göra en årsredovisning, årsbokslut eller förenklat årsbokslut?
På bolagsverkets hemsida står det att en årsredovisning endast ska skickas in om man har en "större" ekonomisk förening (vilket jag är ganska säker på att vi inte skulle räknas som.) Betyder det att vi ska göra en årsredovisning men inte behöver skicka in den, eller betyder det att vi kan göra ett årsbokslut istället, kanske ett förenklat till och med?
Någonstans läste jag dock också att "deklarerar man moms i inkomstdeklaration så måste man i samband med detta även ha upprättat ett bokslut", påverkar det vilken form av bokslut/redovisning vi ska göra?

I övrigt så bokför vi med kontantmetoden och betalar skatt och arbetsgivaravgifter en gång i månaden som baseras på den preliminära självdeklarationen.

Varje år ska också en föreningsstämma hållas. Behöver man då på något sett redovisa eller skicka in sitt årsmötesprotokoll någonstans?
En revisor ska man ha också men det har vi förstått kan vara en av oss i föreningen som har "goda kunskaper i ekonomi", men kan det vara samma person som även sysslar med bokföringen i föreningen?

Sen undrar jag vad vi ska ha för skattesedel, om vi ska ha en ekonomisk förening och även ha annan anställning samtidigt, ska vi då ha FA-skatt?
Hur funkar det om endast vissa/en av oss har annan anställning?
Vad händer om anställningen avslutas, måste jag ändra min skattesedel?


Oj vad långt det blev, om du har läst igenom allt detta så tackar jag dig så mycket och hoppas på lite input! 🙂

Mvh Caroline
394
1
[quote author=Nymla link=topic=8691.msg38748#msg38748 date=1299457037][br]Hejsan![br][br]Jag är ny här på forumet och hoppas kunna få svar på några frågor. :)[br][br]Vi är tre personer som kommer starta en ekonomisk förening. Från början var tanken att vi skulle starta ett handelsbolag men vi vill nu hellre starta en ekonomisk förening pga att vi som privatpersoner inte skulle bli lika utsatta om vi skulle dra på oss skulder eller liknande. Det tror vi inte kommer hända men man vet ju aldrig.[br]Föreningen kommer vara i liten skala och vi kommer att sälja produkter vi tillverkar själva, olika slags hantverk som oftast görs på beställning.[br]Om du orkar läsa igenom allt jag skrivit så får du gärna säga vad du tycker om vårt val av företagsform :)[br][br]Såhär har jag uppfattat det och ni får jättegärna säga till om något inte stämmer, och svara på mina frågor:[br][br]Eftersom vi kommer ha en omsättning under 1 miljon kronor om året så redovisar vi momsen en gång om året i inkomstdeklarationen för föreningen. Även skatt och arbetsgivaravgifter deklareras i denna inkomstdeklaration? Då [br]kommer vi alltså aldrig behöva göra någon s.k. skattedeklaration? [b][i]Det är bara momsen ni kan redovisa helårsvis.[/i][/b][br][br]I slutet av året så har jag förstått att man också upprättar en årsredovisning eller årsbokslut. Hur funkar det för oss, ska vi göra en årsredovisning, årsbokslut eller förenklat årsbokslut? [b][i]Årsredovisning[/i][/b][br]På bolagsverkets hemsida står det att en årsredovisning endast ska skickas in om man har en "större" ekonomisk förening (vilket jag är ganska säker på att vi inte skulle räknas som.) Betyder det att vi ska göra en årsredovisning men inte behöver skicka in den, eller betyder det att vi kan göra ett årsbokslut istället, kanske ett förenklat till och med? [b][i]Behöver inte skickas in i ert fall.[/i][/b][br]Någonstans läste jag dock också att "deklarerar man moms i inkomstdeklaration så måste man i samband med detta även ha upprättat ett bokslut", påverkar det vilken form av bokslut/redovisning vi ska göra?[br][br]I övrigt så bokför vi med kontantmetoden och betalar skatt och arbetsgivaravgifter en gång i månaden som baseras på den preliminära självdeklarationen.[br][br]Varje år ska också en föreningsstämma hållas. Behöver man då på något sett redovisa eller skicka in sitt årsmötesprotokoll någonstans? [b][i]Behöver inte skickas.[/i][/b][br]En revisor ska man ha också men det har vi förstått kan vara en av oss i föreningen som har "goda kunskaper i ekonomi", men kan det vara samma person som även sysslar med bokföringen i föreningen?[b][i] Får inte vara någon som hjälpt till med bokföringen[/i][/b][br][br]Sen undrar jag vad vi ska ha för skattesedel, om vi ska ha en ekonomisk förening och även ha annan anställning samtidigt, ska vi då ha FA-skatt?[br]Hur funkar det om endast vissa/en av oss har annan anställning?[br]Vad händer om anställningen avslutas, måste jag ändra min skattesedel?[br][b][i]Föreningen har sin egen skattsedel som inte påverkar medlemmarnas[/i][/b] [br][br]Oj vad långt det blev, om du har läst igenom allt detta så tackar jag dig så mycket och hoppas på lite input! :)[br][br]Mvh Caroline[br][/quote]
Ulf Bjarme
11
Tack för svaren! Efter en hel del funderingar blir det dock ett HB istället. :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.