Hur kontera blandad moms samt fråga på momskontroll?

19
Hej,

Sitter med bokföringen (kontantmetoden i SPCS) och har fastnat på följande:

1) Hur konterar jag en hotellfaktura som har blandad moms (12% resp 25%)?

På hotellnotan anges totalkostnaden 690:- varav moms 77:64.

Därefter lämnas specificering enligt följande:

Netto 580:36, 12% moms, moms totalt 69:64 (logi?)
Netto 32:-, 25% moms, moms totalt 8:- (frukost?)

Har olika konton för utgående moms, men egentligen bara 2641 för ingående moms. Skall den blandade momsen inte särredovisas?

2) Hur hanterar jag en leverantörsfaktura där momsen är avrundad, typ att momsen visar 25.545:- istället för det korrekta 25.544:75.

Blir en differens som jag först nu upptäckte då jag gjorde en momskontroll. Inga summor, men bör väl vara korrekta eller ....? Hur hanterar jag det enklast, ändra eller ...?

3) Hur ofta gör man i praktiken en momskontroll?

4) Då jag även har lite inköp och försäljning mot utlandet, får jag differenser i momskontrollen som jag kan härleda till vad de är, men visar som sagt fel i programmet. Inget att bry sig om eller ...?

Tack på förhand i sommarvärmen.

biggles


"en chans kommer som en snigel och försvinner som en blixt"
"det blir som man tänker"
1165
1: Nej, den ingående momsen skall in på samma konto.[br][br]2: Du redovisar det momsbelopp som står på fakturan. Vet inte vad det är för momskontroll du gör, i SPCS Administration säger den inte ifrån.[br][br]3: Vid varje momsdeklaration är bra att göra en momskontroll. Har man årsredovisning eller kvartalsredovisning kan det vara bra att göra vid varje månadsskifte för att minska underlaget där det kan ha blivit fel.[br][br]4: ??? Om du bokför det som det skall bokföras borde det inte bli diffar som momskontrollen bryr sig om.
19
Hej Swerot,[br][br]Tack för snabbt klarläggande![br][br]1) Innebär att ingen särredovisning m a o görs av ingående moms utan bara utgående, så nu vet jag det![br][br]2) Har tidigare bokfört det som står på fakturan. Gjorde nu en kompletterande notering om att fråga LRF Konsult i samband med att de gör mitt bokslut i januari.[br][br]3) 4) Har årsredovisning av momsen, men noterade i april att "felen" dykt upp då jag kör kontrollen då och då. Grävde mig därför vidare i momskontrollen och hittade ett "fel" jag gjort.[br][br]Hade lagt upp ett nytt konto "5999 - Inköp Reklam och PR, EU, omvänd moms", där jag glömt att ange momsrapportkod. När jag rättade till denna miss, försvann felen.[br][br]Ha en skön sommar.[br][br]mvh biggles
"en chans kommer som en snigel och försvinner som en blixt"
"det blir som man tänker"

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.