Lämnar inte ut bokföringen

28
Hej

Jag har återfått n gammal klient men problem har uppstått i att förra red,konsulten förhalar att lämna bokföringen både papper och siefiler. Klienten kontaktade henne 15/6 och jag den 21/6 men igår först hörde hon av sig till klienten och menade att hon ej haft tid att läsa sin mail. Idag skall tydligen pärmarna överlämnas men vad händer om hon ej skickar siefiler? Får jag göra om hela året eller kan man på rättslig väg tvinga henne?
Jag vet eftersom jag har förra årets papper att fusk förekommet i form av att hon lagt sin faktura som ett eget uttag på klienten så jag tror att hon är lie nervös

Tack
151
Jag är ingen expert, men din klient borde akta sig. Jag har för mig att det är företagaren, din klient, som är ansvarig för att bokföringen är korrekt. Vilket betyder att konsultens fusk kan drabba klienten. Men jag rekomenderar dig att kontakta en jurist och fråga om allt detta, så det säkert blir rätt. Okej det kostar, men du ger din klient bästa service, vilket ju är bra för ryktet om inte annat.
MVH Richard Andréasson
632
3
Delar upp mina svar och funderingar lite.[br][br]1. Precis som Raweb skriver så är det klienten som är ansvarig för sin egen bokföring, oavsett vem som sköter den. Men har det skrivits ett uppdragsbrev kan man känna sig ganska lugn. Skulle något vara helt åt fanders skulle jag kräva redovisningsbyrån på alla kostnader som uppstår i samband med felet.[br][br]2. Fusket förstår jag inte riktigt vad det skulle gå ut på. Ingen tjänar på att ta fakturan för redovisning som eget uttag om det inte är så att ingen faktura är skickad och redovisningsbyrån tar arvodet svart. Att ta det som eget uttag påverkar ju klienten negativt i form av mindre eget kapital och större beskattningsbar inkomst.
28
Hej[br][br]Redovisningskonsulten har skickat faktura men när papperna har återvänt till henne för momsredovisningen så tog hon bort fakturan och skrev det som ett eget uttag på klienten. På kontoutdraget så har hon strykit över sitt namn men kontonr är synligt.[br]Vid kontroll så har det visat sig att hon anmält sig för moms o f-skatt nu i maj månad och dessa fakturer gäller 2009 sista kvartalet.[br]Inga 2440,1510 är upplagt i bokslutet trots att det finns.[br]När klienten påtala att konto för redosvisningskostnader inte stämde så har hon gjort en ombokning som såg ut så här[br]6530 summa[br]2013 summa[br]Alltså stämmer inte kontona för egna in/uttag.[br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.