Aktieutdelning utöver schablon?

29
Hej!

Jag är i startgroparna till att "omvandla" EF till AB. Vet någon hur det fungerar med aktieutdelning. Det är väl så att efter bolagsskatten är betald så kan man ta ut ett schablonbelopp i aktieutdelning (hur mycket?). Men sen kan det bli tal om mer ifall man har lönekostnader (%-satser eller?)? Jag förstår att man kan ta ut hur mycket man vill i aktieutdelning, men här menar jag den varianten där man slipper att Skatteverket ser det som lön... Det ska tilläggas att det är ett litet bolag (än så länge ;-)) med bara jag och äkta hälft inblandade.

Tacksam för svar!
1324
4
Läs http://www.skatteverket.se/download/18.50a6b4831275a0376d380003426/29218.pdf[br][br]Den färgade rutan på sidan 17 borde get ett svar. [br][br]Hans
29
Solklart! Tack.
2066
22
Finns det något allmänt intresse av en applikation för att enkelt beräkna utdelning enligt huvudregeln? Främst då möjligheten att räkna ut vad man behöver ta ut eller uppnå för att få använda det lönebaserade utrymmet.[br][br]Vilka funktioner måste finnas med, önskemål?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.