Deklarationsfråga från nybörjare

17
Hej!

En idiotfråga  till forumet :-*
Jag har registrerat en enskild näringsverksamhet med förlängt första räkenskapsår: september 2009 - december 2010.

Igår fick jag hem en inkomstdeklaration för 2009 med texten
"Följande skäl gör att du förväntas lämna in en N-blankett:
- Du hade F-skatt 2009
- Du var momsregistrerad 2009
Detta innebär att du får ditt slutskattebesked i december"

Stämmer det att jag ska deklarera för min näringsverksamhet redan i maj 2009 när det skattemässiga resultatet för räkenskapsåret blir känt först sista december 2009? Vad är då vitsen med att ha ett förlängt räkenskapsår?  :nono
1324
4
Av någon underlig anledning klarar skatteverkets datorer inte att urskilja dem typen av bolag. [br][br]Så vad du skall göra är att under "övriga upplysningar" på INK1 skriva. [br][br][i]Mitt företag har förlängt bokföringsår och skall inte deklareras förrän maj 2011. [/i][br][br]Detta innebär dock att deklarationen hamnar i högen av företagare och behandlas av en handläggare under hösten. Förvisso går denna handläggning fort men räkna inte med slutskatten innan december iallafall. (tråkigt om man skall få tillbaks skatt men så är det) [br][br]Hans
60
1
Jag befinner mig i precis samma situation, så jag ringde skatteverket igår och frågade. De sade att det bara är att ta bort bilagan ur e-deklarationen och ange förlängt räkenskapsår som skäl. Jag kan dock inte hitta nån funktion för att ta bort bilagan, trots att det står på sidan att man ska kunna göra det. Om du kommer på hur man gör får du gärna berätta. ;)[br][br]Om man tar bort bilagan borde man inte (hoppas jag) hamna i högen företagare som Hans beskrev. [br][br]Edit: Jag hittade borttagningsfunktionen. Man måste fylla i bilagan och trycka "Nästa" för att kunna ta bort den. Då finns det som valbart alternativ att verksamheten är nystartad och har förlängt räkenskapsår.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.