Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 19 år sedan
Medlem
37

Eget varuuttag


Hej!

Sitter och försöker bli klok på hur man bokför ett eget varuuttag. Dom två trådarna här som behandlar ämnet ger två olika svar, bägge kan väl vara rätt men..

I det ena exemplet bokförs det som en försäljning, se nedan.



3010 försäljning -100

2610 utg. moms -20

2011 egna varuuttag +120





och det andra exemplet ser ut här.



2011 Egna varuuttag Debet 747,17

3023 Egna varuuttag momspl 6% Kredit 598

2612 Utg moms egn uttag Kredit 35,88

3024 Egn utt. momsfritt Kredit 113,29 (747,17-598-35,88)



Vilket sätt ska man göra på för att Skatteverket så vara nöjda?

Hur mycket "rabatt" kan man ge sig själv på ett eget varuuttag utan att Skatteverket gör nedslag på det?







/Tommie
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.