alla dessa avdrag

9
hejsan!
jag har frågat förut men känner inte att jag fått något speciellt bra svar..
jag hjälper en vän med bokföringen av hennes företag.
hon har inte bokfört nånting och startade 2004.
jag har några frågor om hur jag bokför och vilka konton som ska användas...

hon har gjort reseavdrag för 2004 och telefoniavdrag(hälften i avdrag)
hur bokför jag detta?
vilka konton?

ska jag lägga in en verifikation på fakturorna eller ska avdragen vara med i bokföringen??

1165
15
Avdrag som gjorts i deklarationen skall inte vara med i bokföringen. Det är företagets kostnader och intäkter man bokför, och det är sedan underlag för den deklaration man gör.[br][br]Det är tvivelsutan ett rätt så omfattande arbete med att reda ut fem års papper, även om företagandet varit ringa. Jag rekommenderar att ni tar hjälp av en duktig bokföringsbyrå för att på konsultativ basis fråga saker som ni inte klarar ut själva. Det är ovärderligt att kunna visa pappren för någon som kan sin sak, och få en del goda råd. Sedan är det är ju ett antal deklarationer och rättelser samt myndighetskontakter som skall ske, och då om inte förr är det rätt så skönt att ha någon att hålla i handen som KAN bokföring och redovisning.[br][br]Att inte bokföra något i en verksamhet som startades 2004 är ett i lagens mening rätt så grovt brott. Man måste förstå att man riskerar rejäla skattesmällar samt åtal med krav på näringsförbud och fängelsestraff. Det är därför av yttersta vikt att man anlitar professionell hjälp för att om inte annat visa sin goda vilja att reda upp det hela.
9
tack så hemskt mycket för ditt svar!! :D

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.