bokföring över internet?

3
Hej!

Håller på att försöka få lite grepp om bokföringen i företaget jag jobbar för. Det jag behöver är ett bokföringsprogram antingen för mac eller internetbaserat. Det ska även ha stöd för fakturering/offerter/leverantörsfakturor/ordrar. Viktigt är att det är väl utvecklat inom det området.

Företaget agerar framförallt på den Europeiska marknaden men köper in från utomeuropeiska länder. Det måste ha väl fungerande stöd för olika valutor. Artiklarna måste kunna ha annan prissättning än SEK.

Företaget är ganska stort, det omsätter ungefär 10-15 miljoner så det behöver inte vara något speciellt billigt alternativ. Det måste fungera på mac dock.

tack på förhand
117
3
Hej![br][br]De program som finns som kan användas över internet är vad jag vet, Fortnox, E-conomic och sparbankens system.[br][br]De är alla lite yxiga att jobba med via webben, särskilt om det är stora transaktionsvolymer.[br][br]Mvh[br][br]Henrik Öhrn[br][br]
Henrik Öhrn
auktoriserad redovisningskonsult
Filip Erikssons Affärsbyrå AB
http://www.affarsbyra.se/
info@affarsbyra.se

Ledamot av SRF (www.srfkonsult.se)
3
ok tack![br][br]Det verkar inte så lovande. Finns det några mac-program du skulle kunna rekommendera när man handlar väldigt mycket med utlandet?
1165
16
I princip alla program fungerar idag på Mac, med en eller annan modifiering ibland. Så haka inte upp dig på den biten.[br][br]Vad du behöver är dock något som går en bit ovanför entryversionerna, så att du får stöd för valutahantering och har en riktig bokföringsmodul.[br][br]Jag skulle kanske börja med att titta lite på Hogia som jag tror har vad du kan tänkas behöva. Det har många andra också, men någonstans skall man börja och sedan jämföra olika saker med varandra tills man hittar något man är nöjd med. Hogia är välkända i Sverige och har gjort program för mindre företag i flera decennier.[br][br]Det finns värre system sedan. Jag har jobbat mycket med Navision som är trevligt, men svårt att få under en halv miljon kronor anpassat och klart. SAP går det att göra allt med, Jeeves är det en del som höjer till skyarna etc. Men gemensamt för dem är att det tenderar att kosta pengar i en storleksklass som man inte orkar med, och att det krävs kunskaper för att drifta och underhålla systemen som ligger en bit ifrån gemene mans kunskaper.
3
Ja valutahantering är viktigt. Jag kollade på Montanias program tidigare och där kunde man inte lägga in artikelpriser i euro så då skulle jag få trixa med valutakurser för att få korrekt europris och sen ha en massa problem med valutakursdifferenser vid bokslutet. [br][br]Kollade på hoogia men i deras systemkrav står det ju windows 2000/XP/vista och jag har inte något windows installerat. Menar du att jag ska köra windows också eller menar du att det går ändå? Verkar lite konstigt. Förklara gärna!
1165
16
Ja, du får nog köra någon form av Windows om det skall fungera, eventuellt får du köra via en server i en citrix-lösning, men det är ett betydligt mindre problem än att välja program.[br][br]Prata gärna med de olika leverantörerna, och fråga dem vad som kan göras för att det skall passa dina behov. Det är ju inte bara teoretiskt det skall fungera, utan ni skall ju också praktiskt orka med att använda det. Om det är en faslig massa knapptryckanden och farande i menyerna så blir det med tiden jobbigt att använda systemet, och man får lägga pengar och tid på att hitta något bättre.
16
Nejdå, du behöver alls inte köra något Windows. Titta på HansaWorld som är utvecklat för Mac från början, finns från små till ganska stora system, har kontor i hela världen och kan säkert fixa valutor och andra internationella saker. Gå till http://www.hansaworld.com/sweden/hwindex.htm och ladda hem en demo. [br][br]Om du vill ha fler alternativ gå till på http://www.programguiden.se/, där finns 17 program för mac om du söker på mac* bokföring fakturering.[br][br]PS Eftersom Sten från Unicell är trägen besökare här måste jag nämna att även deras program också funkar på Mac. Se vidare http://www.unicell.se/ DS
programguiden.se - vattenhålet i datadjungeln

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.