Avskrivning av tillbehör till leasad bil?

4
Hej,

Har ett AB med en leasad bil, 36-månaders leasing (leasad i år). För att kunna lyfta hel moms på vinterdäck etc. tog jag dessa på separat faktura. Vad väljer jag för avskrivningstakt på tillbehören? I normala fall väljer man väl avskrivning på fem år (20%/år) på sådant som har med fordon att göra, men det känns ju lite knasigt eftersom leasingavtalet är på 36 månader.

Hur göra?  :blink

Mr T
2360
49
korttidsinventarier är numera ett halvt basbelopp vilket betyder direktavskrivning för normaldäck.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
4
Ok, helt rätt.[br][br]Nu är det så att jag har en faktura på 50.000 kr (däck, dragkrok och lite annat - allt eftermonterad utrustning så allt är i sin ordning när det gäller rätten att lyfta hel moms). Direktavskrivning är väl därmed inte att räkna med (det är väl en gräns på 10.000 kr som gäller, eller?). Fakturan specar inte däck, krok och annan utrustning för sig utan är en "samlad" faktura.[br][br]Så vad göra?
2360
49
Gränsen ett halv basbelopp är ca 20´så i ditt fall blir det avskrivning, men utrustning man köper är avdragbart med moms.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.